دندانپزشک ترمیمی دندان و اقدامات درمانی آن
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از شاخه های مهم دندانپزشکی، دندانپزشکی ترمیمی است که در آن به ترمیم دندان های آسیب دیده و همچنین جایگزینی دندان های از دست رفته پرداخته می شود. دندانپزشک ترمیمی دندان در مرحله اول پوسیدگی دندان ها را برداشته و آن را ترمیم می ‌کند و سپس در کنار آن، سایر مشکلات دهان و دندان را معالجه می‌ کند.

دندانپزشک ترمیمی دندان کیست؟

لازم به ذکر است که دندانپزشکی ترمیمی دندان توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا به عنوان یک تخصص در حوزه دندانپزشکی شناخته نشده است اما برای بعضی از پروسه های آن نیاز به آموزش های اضافی و و مجوزهای خاص است. اینکه چه دندانپزشکی پروسه ‌های دندانپزشکی ترمیمی دندان را انجام می‌ دهد بستگی به سطح دشواری پروسه دارد.

تفاوت دندانپزشک زیبایی دندان با دندانپزشکی ترمیمی

دندانپزشکی ترمیمی دندان و زیبایی در یک سری روش های درمانی مشابه یکدیگر هستند ولی در کل تفاوت های اساسی بین آنها وجود دارد. داستان از این قرار است که اگر در طی این پروسه درمانی حتی در کنار زیبایی دندان، ترمیم دندان هم اتفاق بیفتد، این پروسه توسط یک متخصص دندانپزشک ترمیمی دندان انجام می‌ شود.

در حالی که دندانپزشک زیبایی دندان اغلب طراحی یا اصلاح طرح لبخند بیمار را انجام می دهد و هدفش بیشتر بهبود ظاهر لبخند است. در واقع این دندانپزشک عیوب ظاهری دندان را برطرف می کند و کار او جنبه درمانی ندارد.

انواع پروسه‌های دندانپزشکی ترمیمی

پروسه های انجام شده در این شاخه از دندانپزشکی انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی 3 تا از آنها می پردازیم:

پر کردن دندان

یک دندانپزشک ترمیمی دندان برای ترمیم دندان‌ های آسیب دیده و پوسیده از انواع مواد پرکننده دندان شامل آمالگام، طلا، کامپوزیت، سرامیک و …. استفاده می کند. کامپوزیت دندان از جنس رزین بسیار سختی است که قادر است به راحتی دندان‌ های پوسیده را ترمیم کند و طول عمر دندان را بالا ببرد و همچنین با برگرداندن قدرت و ظاهر طبیعی به دندان‌ ها می تواند یک پروسه طبیعی برای ترمیم دندان باشد.

پل و بریج

یک دندانپزشک ترمیمی دندان خوب با کمک پل و بریج‌ دندان می ‌تواند فواصل بین دندانی را که در اثر از بین رفتن دندان ها به دلایل مختلف اتفاق میفتد را پر کند.

باندینگ دندان

پروسه باندینگ دندان شامل استفاده از رزین‌ های کامپوزیتی است و یک دندانپزشک ترمیمی با کمک باندینگ دندان حفره‌ ها را پر کرده، دندان‌ های شکسته یا ترک خورده را ترمیم کرده و دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند را به خوبی می پوشاند.

منبع: https://www.chalava.ir/





:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: