واتر پمپ و علائم خرابی آن
نوشته شده توسط : رعنا

برای خنک ماندن داخل ماشینتان در روزهای گرم تابستان، موتور شما باید جریان مستقیمی از مایع خنک کننده را از رادیاتور در سراسر موتور تأمین کند. پمپ آب یا واتر پمپ مهمترین جزء این جریان سازی و مسئول حفظ این جریان است. در صورت کارکرد درست واتر پمپ، دمای عملیاتی خودروی شما مطلوب خواهد بود اما در صورت خراب شدن یا فرسودگی این قطعه می تواند به موتور خودروی شما آسیب جدی ای وارد شود.

علائم خرابی واتر پمپ خودرو

اکثر قطعات کیا و هیوندای مانند واتر پمپ عمری طولانی دارند اما در هر صورت پس از مدتی دچار فرسودگی و خرابی می شوند. خرابی واتر پمپ با علائم و نشانه هایی همراه است که به ما نشان می دهد که زمان تعویض این قطعه رسیده است. این علائم و نشانه ها شامل موارد زیر هستند:

گرم شدن بیش از حد موتور ماشین

هنگامی که واتر پمپ خودرو به طور کامل خراب شده باشد دیگر نمی تواند مایع خنک کننده را از طریق بلوک موتور به گردش در بیاورد. در این وضعیت شرایط گرمایشی ایجاد می شود و اگر واتر پمپ خودرو به سرعت تعمیر و یا تعویض نشود، می تواند آسیب های اضافی ای به موتور خودرو وارد کند. در این وضعیت ممکن است شاهد ترک خوردن سرسیلندرها، جابجایی واشر سر سیلندر یا سوختن پیستون های موتور خودروی خود باشیم که از علائم آسیب ناشی از خرابی واترپمپ خواهند بود.

بلند شدن بخار از رادیاتور

یکی دیگر از علائم خرابی واتر پمپ خروج بخار از موتور و کاپوت ماشین است. اگر متوجه شدید که هنگام رانندگی یا توقف خودرو بخاری از موتور بلند می شود بدانید که نشانه دمای بیش از حد موتور است.

نشت مایع خنک کننده در قسمت جلوی اتومبیل

واتر پمپ خودرو که از واشر و مهر و موم های زیادی تشکیل شده است، جریان مداوم مایع خنک کننده از رادیاتور را به موتور منتقل می کند. بعد از گذشت مدتی از کار کردن این قطعه، این واشرها و قطعات دیگر فرسوده شده، ترک می خورند و یا می شکنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مایع خنک کننده موتور از پمپ آب نشت می کند. این اتفاق به طور معمول در قسمت جلوی اتومبیل شما و در مرکز محل استقرار موتور رخ می دهد.

شل شدن پولی واتر پمپ و صدا دادن آن

بعضی اوقات ممکن است صدایی بلند و به صورت مکرر از ماشین خود بشنوید که این صدا معمولا از جلوی موتور به گوش می رسد. این اتفاق معمولا به دلیل شل شدن پولی واتر پمپ ایجاد می شود.





:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: