همه چیز درباره سنسور اکسیژن خودرو
نوشته شده توسط : رعنا

هنگام کار کردن با خودرو، نیاز است تا راننده از بخش های مختلف خودروی خود اطلاعاتی داشته باشد. این گزارش توسط سنسورهای مختلف که هریک موظف به بررسی یک بخش هستند به کاربراتور یا ECU در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری اعلام می‌ شود. ما در این مقاله به بررسی یکی از این سنسورهای مهم در خودرو به نام سنسور اکسیژن می پردازیم.

وظیفه سنسور اکسیژن چیست؟

این سنسور یک قطعه الکترونیکی مهم در بین قطعات هیوندای و کیا است که وظیفه آن در موتورهای احتراق داخلی این است که نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه گیری کند. این سنسور در ورودی مسیر اگزوز قرار دارد. اکسیژن موجود در این گازهای خروجی، در واقع میزان اکسیژن سوخته نشده در فرآیند احتراق را نشان می ‌دهد. بنابراین بالا بودن میزان اکسیژن به معنای احتراق ناقص و درصد نامناسب مخلوط سوخت و هوا است.

ساختار داخلی این سنسور چگونه است؟

سنسور اکسیژن یک بدنه سرامیکی با سر پلاتینیومی دارد و این سر توسط یک غلاف فلزی حفاظت شده است. محدوده‌ خارجی‌ این‌ بدنه سرامیکی‌، در معرض‌ اکسیژن‌ موجود در اگزوز قرار دارد و قسمت‌ داخلی‌ آن‌ با اکسیژن‌ موجود در اتمسفر در ارتباط است. اختلاف‌ بین‌ این‌ دو نقطه‌ باعث‌ تولید ولتاژ در سنسور می ‌شود.

روش کارکردن سنسور اکسیژن

این سنسور به ازای میزان اکسیژن نسوخته ولتاژی تولید می کند که در کمترین غلظت اکسیژن، معادل ٠.١ ولت و در بیشترین غلظت، معادل ٠.٩ ولت است.ECU  خودرو این میزان ولتاژ را بررسی می کند تا وضعیت احتراق سوخت را در موتور تحلیل کند و غلظت هوا در برابر سوخت را بهترین شکل تنظیم کند. در نتیجه این عمل این است که میزان آلاینده های خروجی از اگزوز خودرو کاهش می یابند.

اگر یک و یا تعدادی از سنسورهای اکسیژن مشکلی داشته باشند، خودروی شما در تست آلایندگی قبول نخواهد شد و اگر با همین سنسورها به رانندگی ادامه دهید، میزان مصرف سوخت شما افزایش پیدا می‌ کند و می ‌تواند به کاتالیزور شما آسیب برساند.

خرابی سنسور اکسیژن

یکی از مواردی که باید درباره سنسور اکسیژن خودرو به آن توجه کرد این است که خراب شدن سنسور به چه دلیلی اتفاق افتاده است؟ بعضی از این موارد را برایتان نام می بریم:

  • پایین بودن کیفیت سوخت می‌ تواند به سنسورها آسیب بزند.
  • این سنسور ضربه گیر نیست و ضربات شدید مانند تصادف، باعث آسیب زدن به آن می ‌شود.
  • خرابی شمع‌ های خودرو به سنسور اکسیژن آسیب می ‌‌زند، زیرا شمع ‌های خراب باعث احتراق ناقص و تولید دود می ‌شوند.

در هنگام خرابی سنسور اکسیژن خودروی شما، یک سری نشانه ها در خودرو ظاهر می شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگام ترمز ناگهانی و یا روی دست اندازها خودرو تمایل به خاموش شدن دارد.
  • خودرو در دنده ٢ کله می ‌کند.
  • در سر بالایی ‌ها و هنگام دنده معکوس خودرو ریپ می ‌زند.




:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: