منظور از ارتودنسی ساده چیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

در ارتودنسی دندان، دندان ها توسط نیروهای کنترل شده و ملایمی که اعمال می شود، حرکت می کنند تا در نهایت و پس از پایان مدت زمان درمان خود در وضعیت ایده آل پیش بینی شده قرار بگیرند. در پایان درمان ارتودنسی ساده، به بیشتر بیماران توصیه می شود تا برای مدتی از نگهدارنده ها استفاده کنند تا دندان ها به حالت قبلی خود بازنگردند و به استخوان فرصتی داده شود تا در موقعیت جدید خود سفت شود.

لوازم مورد استفاده در درمان ارتودنسی

متخصصان ارتودنسی از لوازم و وسایل مختلفی برای حرکت دادن دندان ‌ها و تراز کردن فک استفاده می ‌کنند. در این جا نمونه‌ هایی از برخی وسایل ارتودنسی که برای حرکت دندان ‌ها و تراز کردن فک‌ ها استفاده می شوند آورده شده است. این وسایل عبارت اند از:

بریس ها

بریس ها متداول ‌ترین و رایج ترین وسیله مورد استفاده در درمان ارتودنسی هستند. بریس ها از دو قسمت براکت و سیم تشکیل شده اند. براکت ها نگین های کوچکی هستند که بر روی دندان ها چسبیده می شوند و به عنوان دسته های ثابت برای نگهداری سیم‌ ها عمل می ‌کنند و سیم‌ ها وظیفه حرکت دندان ها را به عهده دارند. انواع بریس ها شامل بریس فلزی، بریس سرامیکی و بریس لینگوال می شوند.

دستگاه‌ های لنگر موقت  (TADs)

دستگاه ‌های لنگر موقت، ایمپلنت‌ های ریزی هستند که به عنوان یک نقطه ثابت مورد استفاده قرار می ‌گیرند تا از آن جا برای حرکت دادن دندان ‌ها به طور قابل پیش بینی نیرو وارد کنند. این دستگاه های موقت بسته به نیاز بیمار، در مکان‌ های مختلفی از دهان قرار می گیرند و در صورت عدم نیاز برداشته می شوند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی رنگی چیست؟

هربست

وسیله دیگری به نام هربست وجود دارد که با استفاده از آن می توان عیب و نقص های موجود در فک را اصلاح کرد و بدین وسیله دندان ها را صاف و مرتب نمود. با کمک هربست، فک پایین هنگام رشد به سمت محل درست هدایت شده و بایت اصلاح می شود و همچنین فک بالا و پایین به هم رسیده و دندان ها صاف و بی نقص می شوند. این وسیله ثابت اغلب برای جوانان و نوجوانان استفاده می‌شود و باید به مدت حدود 12 تا 15 ماه در دهان باقی بماند.

کش ارتودنسی یا زنجیر قدرت

گاهی اوقات از کش ارتودنسی همراه با بریس استفاده می ‌شود. کش ارتودنسی از حلقه‌ های الاستیک منفرد از استحکام بالاتری برخوردار است، بنابراین در صورت لزوم می ‌توانند نیروی اضافی را اعمال کنند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/





:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: