معرفی انواع ارتودنسی ثابت دندان
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان شاخه ای از علم دندانپزشکی است که به منظور رفع ناهنجاری های موجود در فک و دندان و همچنین جلوگیری از پوسیدگی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. درمان ارتودنسی به 2 دسته کلی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم بندی می شود که هرکدام ابزار و وسایل منحصر به فرد خود را دارند و اینکه کدام نوع ارتودنسی مناسب بیمار است توسط پزشک متخصص یا همان ارتودنتیست تشخیص داده می شود.

در ارتودنسی ثابت ابزار و قطعات ارتودنسی به داخل دهان متصل شده و امکان خروج آن تا پایان پروسه درمان ارتودنسی وجود ندارد. این روش برای همه بیماران قابل اجرا است و به عنوان کلی ترین و بهترین روش برای رفع مشکلات دندان معرفی شده است.

انواع ارتودنسی ثابت دندان

ارتودنسی ثابت انواع مختلفی دارد که براساس ظاهر قطعات و روش درمانی به انواع زیر دسته بندی می شوند:

ارتودنسی ثابت با بریس فلزی

این نوع ارتودنسی کلی ترین و اصلی ترین نوع ارتودنسی دندان است و شامل دو جزء اصلی براکت و سیم ارتودنسی می شود. براکت ها قطعات مربعی کوچکی از جنس استیل ضد زنگ هستند که روی دندان ها چسبانده شده و به کمک سیم های قابل انعطافی که از میان آنها عبور می کند و آنها را به یکدیگر متصل می کند، باعث می شود دندان ها در جهت مناسب خود حرکت کنند. در این روش نیاز است تا با مراجعه به پزشک، چندوقت یکبار میزان فشار را تغییر داده تا درمان شما به درستی پایان یابد.

ارتودنسی ثابت با بریس سرامیکی

بریس‌های سرامیکی جایگزینی برای بریس ‌های فلزی هستند که در آن از براکت ‌های شفاف و همرنگ دندان استفاده می ‌شود. مزیت این براکت ‌ها این است که کمتر در دهان قابل توجه می باشند. سیم های قابل استفاده در این نوع ارتودنسی نیز می تواند بی رنگ باشند. یکی از معایب ارتودنسی سرامیکی این است که این براکت ها در صورت استفاده مکرر از مواد خوراکی رنگی و همچنین کشیدن سیگار تغییر رنگ می دهند.

ارتودنسی ثابت با بریس دیمون

درواقع ارتودنسی دیمون همان ارتودنسی ثابت با بریس فلزی بوده است، با این تفاوت که این نوع بریس ها خود تنظیم بوده اند. یعنی سیم های ارتودنسی بدون استفاده از کش های نگهدارنده لاستیکی (لیگاتور ها) بهتر و راحت تر حرکت می کنند. این مکانیزم باعث درمان سریع تر دندان ها با استفاده از این ارتودنسی می شود.

ارتودنسی ثابت با بریس پشت دندانی

در سال های اخیر نوع جدیدی از ارتودنسی به وجود آمد که بسیار مورد توجه قرار گرفت زیرا دیگر توسط افراد قابل مشاهده نبود و این برای بسیاری از بیمارانی که تحت این درمان قرار می گیرند اهمیت زیادی دارد. در این روش که به ارتودنسی پشت دندانی و یا لینگوال معروف اس، به سطح داخلی دندان متصل می شود و به هیچ وجه قابل مشاهده نیست.

منبع: https://www.bestdentists.ir/





:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: