اویل پمپ خودرو: علائم خرابی و دلایل آن
نوشته شده توسط : رعنا

پمپ روغن یا اویل پمپ یکی از مهم ترین اجزای موتور است و در داخل بلوک سیلندر قرار گرفته است. هنگامی که موتور روشن است و پیستون در داخل سبلندر خودرو در حال حرکت است، بین این اجزا اصطحکاک ایجاد می شود. برای اینکه از این اصطکاک که باعث قفل شدن و آسیب به این قطعات می شود جلوگیری شود، لازم است که این قطعات فلزی چرب شوند تا از تماسشان به یکدیگر جلوگیری شود. انجام این کار بر عهده اویل پمپ است. اویل پمپ علاوه بر این، گرمای اجزای موتور را نیز جذب خود می کند.

ما در این مقاله درباره اویل پمپ و به خصوص پمپ روغن هیوندای و کیا مطالبی را ارائه داده ایم؛ با ما همراه باشید.

علائم خرابی اویل پمپ

در اینجا به 5 تا از علائم خرابی پمپ روغن هیوندای و کیا اشاره کرده ایم:

سرو صدای مجموعه سوپاپ

سیستم داخلی سوپاپ خودرو از قطعات مهمی تشکیل شده است که باعث ادامه کار موتور می شود. مجموعه سوپاپ شامل میله های فشار،  راهنمای سوپاپ و ... هست که کار این اجزا بستگی به جریان روغن و روغن کاری آن ها دارد. هنگامی که روغن کم باشد، این قطعات هیوندای و کیا به خوبی چرب نمی شوند و می تواند باعث توقف کلی آنها شود. با کاهش سطح روغن نیز، سوپاپ سرو صدای زیادی ایجاد میکند.

کاهش فشار روغن

فشار روغن موجود در سیستم سوپاپ توسط پمپ روغن یا اویل پمپ هیوندای و کیا تنظیم می شود. هنگامی که پمپ روغن خراب شود، فشار روغن در داخل موتور کاهش می یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، لازم است ابتدا سطح روغن خود را چک کنید. اگر روغناتن خیلی کم است، روغن بیشتری اضافه کنید تا سطح آن دوباره کافی باشد. در صورتی که فشار روغن شما پس از این کار هنوز پایین باشد، این بدان معنی است که اویل پمپ کیا و هیوندای خراب شده است و نیاز به تعویض پمپ روغن است.

بیشتر بخوانید: خنک کننده روغن موتور چیست؟

سروصدای پمپ روغن

پمپ روغن تنها زمانی سر و صدا ایجاد می کند که خراب می شود. احتمالاً وقتی این اتفاق بیفتد، صدای خاصی می شنوید، حتی وقتی ماشین روشن اما ساکن باشد. این نشان می دهد چرخ دنده های داخلی پمپ روغن کیا و هیوندای فرسوده شده است، بنابراین شما نیاز به تعویض اویل پمپ دارید.

دلایل خرابی اویل پمپ

  • بدون آب ماندن موتور (بخاطر نشت آب از رادیاتور و شیلنگ ‌ها و یا نشتی‌ های دیگر) و هر علت دیگری که باعث داغ کردن موتور می‌ شود.
  • داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود.
  • کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن موجود در آن
  • راندن موتور با سرعت ‌های خیلی زیاد به طوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.




:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: