راهنمای خرید روغن گیربکس هیوندای و کیا
نوشته شده توسط : رعنا

همانطور که می دانید در خودرو های اتوماتیکی مانند اکثر خودرو های هیوندای و کیا، روغن گیربکس از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو لازم است اطلاعاتی درباره خرید روغن گیربکس هیوندای و کیا و همچنین زمان تعویض این روغن داشته باشید.

تعریف روغن گیربکس و وظیفه آن

روغن گیربکس یا روغن جعبه دنده یک مایع بسیار ضروری و مهم در گیربکس است و بدون استفاده از آن عملکرد قطعات متحرک داخل گیربکس، جعبه فرمان و همچنین دیفرانسیل دچار مشکل می شود. نکته قابل توجه این است که این روغن با روغن موتور تفاوت دارد و نمی توان هیچ یک را جایگزین دیگری کرد. این روغن وظیفه خنک کردن گیربکس را نیز دارد و در آن از مواد خاصی استفاده می شود که از گیربکس دربرابر فشار محافظت می کند. در مجموع به آن ها ای تی اف یا (ATF) نیز گفته میشود.

زمان تعویض روغن گیربکس کیا و هیوندای

اگر ماشین کیا یا هیوندای دنده ای شما در تعویض دنده دچار مشکل شد، اولین چیزی که باید به آن شک کرد اتمام روغن گیربکس ماشین یا کاهش غلظت مواد افرودنی ویژه آن است و لازم است که در اسرع وقت روغن گیربکس خود را تعویض کنید. زمانی که دنده ها دچار سایش و استهلاک می شوند، ذرات ریزی از بدنه آنها کنده شده و وارد روغن می شود. این ذرات به مرور باعث تداخل در عملکرد صحیح روغن گیربکس می شوند، در این هنگام باید روغن را عوض کرد.

در مورد روغن گیربکس خودروی هیوندای و کیا در گیربکس های اتوماتیک باید گفت که این روغن خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهد و دچار خرابی می شود. البته دفترچه راهنمای ماشین نیز اطلاعات دقیق و درستی درباره مشخصات روغن و مدت زمان تعویض آن در اختیار شما قرار داده است. پس حتما آن را مطالعه کنید.

جدول اطلاعات لازم جهت تعویض روغن گیربکس 3 مدل هیوندای

مدل ماشین

حجم موتور

نام روغن گیربکس

حجم روغن

بازدید سطح روغن

زمان تعویض

I20

1400

SP-III

6.8

15000

100000

Veloster

1600

SP-IV

7.3

ندارد

100000

Elantra

1800

SP-IV

7.3

ندارد

100000

 

جدول اطلاعات لازم جهت تعویض روغن گیربکس 4 مول کیا

مدل ماشین

نوع روغن موتور

حجم روغن

بازدید سطح روغن

تعویض روغن

سورنتو

            Appol Oil ATF Red-I

10

15000

40000

اپتیما

SK ATF SP-III

9.5

15000

40000

سراتو

SK ATF SP-III

6.6

15000

40000

اسپرتیج

SK ATF SP-III

7.8

15000

40000

 

سخن پایانی

یکی از اصلی ترین بخش های خودرو در قطعات کیا و هیوندای و سایر خودرو ها، چرخ دنده های گیربکس است که در خودرو وظایف بسیار مهمی دارند و نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. عملکرد صحیح این چرخ دنده ها در گرو استفاده از یک روغن گیربکس خوب و با کیفیت است. از این رو شما باید یکی از بهترین و مرغوب ترین روغن های گیربکس را برای خودروی خود انتخاب کنید.





:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: