علت نامنظمی دندان ها و اصلاح آن
نوشته شده توسط : رعنا

نامرتبی و شلوغی دندان ها که به آن crowding هم گفته می شود، نوعی ناهنجاری دندانی است که علت های مختلفی دارد و ذهن بسیاری از بیماران را درگیر خود کرده است. مراجعه به یک متخصص ارتودنسی برای فهمیدن علل نامنظمی دندان ها، اولین قدم برای داشتن یک درمان موفق و بدون بازگشت است. از جمله رایج ترین دلایل نامنظمی و شلوغی دندان ها که می توان نام برد عبارت است از:

عوامل ژنتیکی

ممکن است افرادی که دچار کراودینگ دندانی هستند، فک کوچک را از پدر و دندان های بزرگ را از مادر خود به ارث برده باشند که در چنین شرایطی، دندان فضای کافی برای رشد ندارند و به صورت نامنظم رشد می کنند.

فک کوچک

همچنین این امکان وجود دارد که اندازه دندان های فردی نرمال باشد اما دلیل کوچک بودن فک او، دندان ها با بهم ریختگی رشد می کنند.

دندان های بزرگ

در برخی موارد هم اندازه فک نرمال است اما سایز دندان ها بزرگتر از حالت معمول است که این حالت هم باعث شلوغی دندانها در فک او می شود.

عادات رفتاری غلط

یکی دیگر از شایع ترین دلایل به هم ریختگی دندان ها به خصوص در کودکان، عادات رفتاری اشتباهی مانند مکیدن انگشتن شست یا خوردن ناخن با دندان است.

رژیم غذایی نامناسب

کودکانی که رژیم غذایی نامناسبی دارند، فکشان به طور کامل رشد نمی کند و دچار نامنظمی دندانی می شوند.

وجود دندان اضافه

بعضی از افراد به صورت ژنتیکی تعداد دندان هایشان بیشتر از حالت نرمال است و همین مساله باعث ایجاد نامرتبی دندانی می شود.

اصلاح نامنظمی دندان ها

همانطور که گفته شد، ناهنجاری دندانی وضعیتی در دهان بیمار است که دندان ها از لحاظ زیبایی شناختی، سلامتی و کارایی در وضعیت مناسبی نیستند. ناهنجاری های دندانی بسیار زیادی مانند کراس بایت، اپن بایت و ... هستند که شایع ترین آنها نامرتبی دندان هاست. متخصصین ارتودنسی و متخصصین دندانپزشکی وظیفه برطرف کردن نامنظمی دندان ها را به عهده دارند.

لمینت دندان

لمینت ها پوسته های نازکی از جنس سرامیک یا کامپوزیت هستند که متناسب با دندان هر فرد به طور اختصاصی برای او ساخته می شود و روی دندان های فرد قرار می گیرد تا مشکلات دندانی فرد مانند کوچک بودن سایز دندان ها، بدرنگ بودن، کج بودن و نامرتب بودن دندان ها را اصلاح کند. قیمت لمینت دندان به نسبت هزینه ارتودنسی دندان کمتر است.

البته لازم به ذکر است که برای درمان با لمینت دندان باید کمی از روی دندان ها تراشیده شوند و سپس قالب گیری انجام شود. در مرحله بعد دندانپزشک لمینت های آماده شده را روی دندان ها می چسباند. لمینت دندان در کنار اصلاح نامنظمی های جزئی دندانی، باعث سفید تر شدن و براق تر شدن دندان ها نیز می شود.





:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: