تفاوت طلای زرد و سفید چیست ؟
نوشته شده توسط : رعنا

این روزها همه علاقه شدیدی به استفاده از جواهرات طلا دارند و برای آن که بتوان قبل از خرید انتخاب درستی کرد، بهتر است با انواع رنگ های طلا آشنا باشید و تفاوت طلای زرد و سفید را بدانید. طلای خالص به طور کلی نرم و انعطاف پذیر است و برای استفاده از آن باید آن را با فلز های دیگر ترکیب کرد تا آلیاژ به دست آمده استحکام بیشتری داشته باشد. مس یکی از رایج ترین فلزهای آلیاژی است که باعث رنگ قرمز در آلیاژ به دست آمده می شود. فلز روی به طلا افزوده می شود تا اکسیژن را جذب کند و از اکسید شدن مس و نقره جلوگیری به عمل آورد.

طلای زرد چیست؟

طلای زرد ترکیبی از طلای خالص با فلز هایی مثل مس و نقره است که در این ترکیب باید مقدار طلا بیشتر باشد. زیورآلات طلای زردی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، با آلیاژهای مختلف البته در مقدار های متفاوت مخلوط شده اند و عیار های متفاوتی را از طلا به وجود آورده اند.

طلای زرد در عیارهای مختلف موجود است. طلای ۲۴ عیار به عنوان ۹۹٫۹۹ درصد طلای خالص همراه با درصد کمی آلیاژ برای ارائه سختی به طلا و جواهر در نظر گرفته می شود که معمولا با روی و یا آلیاژ مس ساخته می شود.

طلای سفید چیست؟

هنگامی که طلا را با نیکل، پالادیوم، نقره و روی ترکیب می کنند طلای سفید بدست می آید. معمولا طلای سفید مکمل الماس می باشد و همچنین خراش های آن مقاومت بیشتری دارند و در نتیجه باعث می شود اغلب برای حلقه های عروسی انتخاب شود. در بیشتر موارد، بعد از ساخت طلای سفید در پایان برای داشتن روکشی روشن و براق، روی آن با رودیوم پوشانده می شود.

طلای زرد بهتر است یا طلای سفید؟

طلای زرد کامل تر و خالص تر از طلای سفید است اما باید بدانید که ممکن است برایتان مشکلاتی ایجاد کند، به همین دلیل طلای سفید بهتر می باشد. همانطور که میدانید طلا به طور کلی فلزی نرم است و به راحتی خراشیده می ‌شود و می‌ توانید برای جلا بخشیدن به آن، آن را یک لایه پولیش کنید؛ اما مشکل اینجاست که پولیش کردن طلا، رویه ی نازکی از آن را از بین می برد.

اما خراش های ایجاد شده روی طلای سفید به راحتی پاک می شوند. هرچه عیار طلای زرد پایین تر باشد، یعنی ترکیبات غیر طلای آن بیشتر است و درنتیجه دوام و ماندگاری آن نیز بیشتر است. مثلاً طلای زرد با عیار ۱۰ یا ۱۴ گزینه خوبی برای انتخاب است اما در صورتی که به نیکل حساسیت داشته باشید این گزینه برایتان مناسب نخواهد بود. البته طلای ۱۸ عیار راحت تر در بازار پیدا می شود.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: