ارتباط چاقی و پوسیدگی دندان
نوشته شده توسط : رعنا

در جوامع امروز چاقی به عنوان یک بیماری همه گیر شناخته شده است. طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده ی گروهی از محققان، نشانه‌ های واضحی از بیماری پریودنتال در افرادی که شاخص توده بدن (BMI) آنها بالاتر از ۳۰ است، مشاهده می‌ شود. این نتایج ارتباط بین چاقی و سلامت دهان و دندان را بیش از پیش به تصویر کشیده است که این اتفاق، موضوع چاقی را حتی حساس ‌تر از قبل می ‌کند.

محققان دانشکده دندانپزشکی باور دارند که در صورت داشتن رژیم غذایی نامناسب و فعالیت کم، فرد ممکن است در معرض خطر چاقی قرار بگیرد. در این صورت ممکن است خطر ابتلا به پوسیدگی دندان نیز افزایش پیدا کند.

چاقی و پوسیدگی دندان در کودکان

مطالعاتی که اخیرا درباره ارتباط بین چاقی و خطر ابتلا به حفره های دندانی در کودکان انجام شده است، این تنیجه را داشته که کودکان بی تحرک و کم تحرکی که بیشتر وقت خود را صرف بازی های ویدئویی و رایانه ای می کنند، چاق تر از همسالان خود هستند. زیرا در هنگام تماشای تلویزیون و بازی ها به طور معمول میان وعده های بیشتری مصرف می کنند. این کودکان هنگام تماشای تلویزیون به خوراکی های زیر علاقه بیشتری نشان می دهند:

  • غذاهای چرب و شیرین
  • نوشیدنی سودا
  • فست فودها
  • چیپس و پفک
  • شیرینی و شکلات

چاقی و دندان های شما

یک مطالعه منتشر شده در مجله دندانپزشکی ژوئن 2009 نشان می دهد که باکتریهای دهان ممکن است در ایجاد چاقی نقش داشته باشند. این مطالعه شامل 313 زن دارای اضافه وزن است که شاخص توده بدنی (BMI) آنها بین 27 تا 32 است. از طرف دیگر محققان معتقدند که باکتری های دهان ممکن است در فرآیند های بدن که منجر به چاقی می شود شرکت داشته باشند.

ارتباط التهاب لثه با چاقی و پوسیدگی دندان

هنگامی که فردی دچار التهاب لثه شده باشد ممکن است نشانه این باشد که بدن دچار التهاب سیستمیک قابل توجهی شده است و می تواند به افزایش وزن و خطر چاقی کمک کند. از این رو کاهش کربوهیدراتهای ساده ممکن است بر بیماری لثه و چاقی تاثیر مثبت داشته باشد.

پیشگیری از چاقی و پوسیدگی دندان با رژیم غذایی مناسب

برخی از دیدگاه ها حاکی از آن است که کربوهیدرات های قابل تخمیر برای رژیم غذایی ما ضروری است .زیرا برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های دندانی از تبدیل شدن این قندها به پلاک، با پیروی از یک برنامه غذایی بهداشتی دندانپزشکی قابل پیشگیری است. همچنین پیروی از یک رژیم مناسب می تواند سلامت کلی ما را به شدت افزایش دهد.

منبع: https://www.chalava.ir/





:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: