با هنر ميناكاري روي طلا آشنا شويم
نوشته شده توسط : رعنا

مینا در لغت به معنی آسمان آبی است اما در اصطلاح میناکاری به هنر نقاشی یا تزئین فلزاتی مانند مس، طلا و نقره گفته می شود که  با استفاده از رنگ ‌های لعاب دارِ مخصوصی در حرارت بسیار بالا، پخته و ثابت می شوند. تاريخچه هنر ميناكاري به حدود  پنج هزار سال قبل برمي گردد و يكي از صنايع دستي محسوب مي شود.

در ميناكاري، با قلم سفيد طرح هاي مختلف و زيبايي را روي ظروف نقره اي، مسي و طلايي ترسیم می کنند. رنگ زمينه طرح ها به طور معمول ، رنگ هاي آبي، قرمز و سبز است. جالب است بدانید مرکز مینا کاری ایران شهر اصفهان است و امروزه اکثر هنرمندان این شهر، روی ظروف مسی این هنر را به نمایش می گذارند که اغلب روی مس انجام می شود. میناکاری روی طلاو نقره بیشتر در اهواز و تهران صورت می ‌گیرد.

میناکاری روی طلا چه کاربردی دارد؟

طلای میناکاری شده به دلیل اینکه رنگ و طرح ویژه ای به طلا های معمولی می بخشد، در دنیای مد و فشن بسیار محبوب است. تنوع محصولات میناکاری شده بسیار زیاد است. این محصولات، جنس ‌های ارزان با طلاهای کم عیار و قیمت پایین و همچنین طلاهای مرغوب گران قیمت را شامل می شوند. این دسته از جواهرات در همه مدل ‌ها از انگشتر و دستبند گرفته تا گوشواره و گردنبند استفاده می ‌شوند. برای خرید هر کدام از این قطعات طلا، داشتن اطلاعات کافی هنگام خرید می تواند بسیار کمک کننده باشد. مثلا در هنگام خرید گوشواره طلا به نکاتی مانند انواع گوشواره طلا با توجه فرم صورت باید توجه زیادی کرد تا بهترین نتیجه را از خرید خود بگیریم.

نکاتی حائز اهمیت هنگام خرید طلای میناکاری‌ شده

طلاهایی که از طریق روش رزین سرد تولید می شوند، با مواد نامرغوبی رنگ آمیزی شده و درنتیجه کیفیت پایین و دوام بسیار کمی دارند. در مقابل، زیورآلاتی که تحت حرارت بالا میناکاری می ‌شوند تا در اثر گرمای آتش، پودر شیشه‌ ویژه بر روی فلز جوش داده شود؛ در مقایسه با طلاجات میناکاری شده با رزینِ سرد، از کیفیت و ماندگاری به مراتب بالاتری برخوردار خواهند بود.

اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم، می توان به قطعیت گفت که هرچه میناکاری انجام شده روی طلا، تحت حرارت بیشتری باشد، به همان اندازه ماندگاری و ارزش آن قطعه طلا بیشتر خواهد بود. طلاجات مینا کاری شده با حرارت زیاد در کوره به نسبت نمونه های تولید شده با رزین سرد این مزیت را نیز دارند که رنگشان با گذر زمان از بین نمی رود.

در حالت عادی مصنوعات طلای میناکاری شده درخشش خود را از دست نمی دهند اما در صورت مشاهده این اتفاق می ‌توان هر چند وقت یک ‌بار در فواصل زمانی استاندارد طلاجات میناکاری شده خود را پولیش کرد تا مجددا شفافیت و درخشش مطلوب خود را به دست آورند.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: