آبکاری طلا یا روکش طلا چیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

در مقالات گذشته خواندیم که چون طلای خالص۲۴ عیار بسیار نرم است، آن را با فلزات دیگری آلیاژ می کنند تا سختی آن بیشتر شود و قابل استفاده باشد و همچنین خاصیت چکش ‌خواری پیدا کند. وقتی یک مصنوع طلا با طلای ۱۸ عیار ساخته شد، برای اینکه محصول نهایی کاملا براق و درخشان باشد، روی آن را با یک لایه طلای ۲۴ عیار روکش می ‌کنند.

در واقع روکش کردن یک قطعه طلا بوسیله طلا به روش الکترولیز را آبکاری می گویند. عموما افراد برای اهداف مختلفی مانند تغییر رنگ طلا، مثلا از زرد به سفید یا از سفید به رزگلد و یا حتی صرفا نو کردن رنگ طلای قدیمی خود از روش آبکاری یا روکش طلا استفاده می‌ کنند. چون این کار باعث می‌ شود تا طلا مثل روز اول، براق و درخشان شود.

اگر آبکاری جهت تغییر رنگ باشد از طلای ۲۴ عیار برای روکش زرد استفاده می‌ شود. اما برای آبکاری سفید طلا از روکش رودیوم استفاده می ‌شود که زیبایی و جلای زیادی دارد. به این کار هم روکش آب طلا سفید گفته می شود.

نکته: طلای سفید همان طلای زرد است که یک لایه فلز سفید همچون نیکل، پالادیم یا پلاتین روی آن کشیده شده است. طلای سفید همیشه یک روکش رودیوم نیز دارد تا علاوه بر حفظ سفیدی، براق و درخشان هم بماند.

ماندگاری آبکاری طلا

این که هر چند وقت یک بار بهتر است، طلا و اشیا آبکاری شده‌ خود را مجدداً روکش طلا کنیم، به سه مورد زیر بستگی دارد:

ضخامت آبکاری طلا

ضخامت روکش طلا روی زیورآلات یا هر چیزی که آبکاری کرده‌ ایم بسیار مهم است. بدیهی است هرچقدر ضخامت روکش طلا بیشتر باشد مقاومت و ماندگاری آن بیشتر می‌ شود.البته ضخامت روکش طلا نیز از یک حدی هم اگر کمتر باشد، پوشش مطلوبی از طلا را ایجاد نخواهد نکرد.

گذشت زمان از آبکاری طلا قبلی

روکش یا آبکاری طلا روی زیورآلات و اجسام آبکاری شده به ندرت در اثر گذر زمان از بین می رود. همچنین ممکن است گرد و غبار روی آن بشیند و آن را کدر کند یا در هنگام برخورد پوشش طلا با اکسیژن هوا، تاثیر آبکاری رفته رفته از بین برود و دیگر آن برق طلایی گذشته را نداشته باشد. به همین جهت می ‌توان زمان را یکی از موارد مهم در ماندگاری اجسام آبکاری شده دانست.

میزان استفاده از جسم یا طلای آبکاری شده

برخی طلاجات و یا وسایلی که روکش طلا کرده‌ایم را بیش از طلاجات یا وسایل دیگر استفاده می‌کنیم، مثلاً معمولا حلقه ازدواج از صبح تا قبل از خواب دستمان است. برای درخشان بودن این طلا حداقل هر دو ماه یک بار باید آن را با طلا آبکاری کرد. اما اگر از وسیله ‌ای که آبکاری شده زیاد استفاده نمی ‌کنید، سالی یک بار یا هر چند سال یکبار زمان مناسبی برای روکش کردن آن طلا و جواهر است.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: