ارتودنسی ثابت دندان
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی ثابت دندان به این معنی است که بیمار به هیچ عنوان در طول درمان نمی‌تواند دستگاه ارتودنسی را که روی دندان هایش نصب شده از روی دندان و دهانش خارج کند. در ارتونسی ثابت، اجزا استفاده شده ر آن شبیه به جواهر هستند که نام آنها براکت می باشد و به دندان متصل می شوند و ثابت می مانند. برخلاف ارتودنسی متحرک، ارتودنسی ثابت به همکاری زیاد بیمار در طول درمان احتیاج ندارد.

درمان مشکلات دندانی توسط ارتودنسی ثابت دندان به طور متوسط حدود دو سال زمان می برد که ممکن است با توجه به نوع ناهنجاری دندان های بیمار و شدت آن ادامه پیدا کند. همچنین در طول دوره ارتودنسی ثابت باید نکاتی را در مورد غذا و خوردن خوراکی‌های مختلف رعایت کنید. مثلاً خوراکی‌هایی مانند ته دیگ، ذرت، میوه های دانه دار، غذاهای جامد سفت و خشک نباید مصرف شود. در غیر اینصورت، براکت از دندان جدا می شود و باید با یک براکت جدید جایگزین شود. در نتیجه باعث طولانی مدت شدن دوره درمان می شود.

همچنین در طول درمان ارتودنسی ثابت، بیمار برای جلوگیری از تغییر رنگ و پوسیدگی دندان هایش باید مراقبت های ویژه را انجام دهد.

روند ارتودنسی ثابت به چه شکل است؟

درمان های ارتودنسی ثابت دندان می‌تواند حدود یک میلی متر در ماه حرکت کند. در بعضی از موارد هم ممکن است دندان ها بر اساس نوع پیچیدگی و شلوغی بیش از اندازه شان، کشیده شوند. این در زمانی اتفاق می‌افتد که فک بیمار جا برای حرکت دندان نداشته باشد. بنابراین، بین دو تا چهار دندان معمولاً در این موارد کشیده می شود. بیمار پس از آنکه ارتودنسی روی دندان هایش قرار گرفت باید به صورت ماهانه به دندانپزشک و ارتودنتیست خود مراجعه کند تا بتواند روند درمان را مشاهده کند و دندان ها را بررسی کند.

کشیدن دندان در ارتودنسی

همانطور که گفته شد در برخی موارد دندان باید بر اساس نوع و شدت ناهنجاری و سن فرد کشیده شود. دندان ها با تشخیص پزشک کشیده می شوند که معمولاً دندان های پرمولر فک بالا و فک پایین هستند که کشیده می شوند. یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه شود این است که هیچ دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی اجازه ندارد که دندان های نیش را از دهان خارج کند. مگر اینکه دندان نهفته ای و اضافه ای در آن قسمت روییده باشد. همانطور که گفته شد اکثراً پرمولرها استخراج می شوند و دندان های نیش در فضای مناسب خودشان قرار می‌گیرند.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: