ارتودنسی دندان پوسیده چگونه انجام می شود؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان پوسیده یکی از چالش های درمان ارتودنسی است که افراد و متخصصان با آن روبرو هستند. همه افراد در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند و برخی از آن ها نیز به مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان مبتلا هستند. این افراد برای رفع ناهنجاری های خود، باید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند. از این رو ارتودنسی دندان پوسیده یکی از مشکلات موجود در علم ارتودنسی است.

در اولین جلسه مراجعه به متخصص ، فرد برای درمان ارتودنسی مورد معاینه قرار می گیرد. با معاینه و ارزیابی دقیق دهان و دندان، پوسیدگی و مشکلات مشخص شده و در جهت رفع آن اقدام می شود. با رفع پوسیدگی و دیگر مشکلات، کار درمان ارتودنسی شروع می شود. به این ارتودنسی که پس از رفع پوسیدگی دندان انجام می شود، ارتودنسی دندان پوسیده گفته می شود.

درمان پوسیدگی دندان پیش از انجام ارتودنسی

وقتی مینای دندان که لایه سخت دندان است از بین می رود پوسیدگی اتفاق می افتد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، موجب تشکیل لایه ای چسبناک و لزج روی دندان ها میشود و با گذشت زمان باعث از بین رفتن دندان ها می شود. پوسیدگی دندان به دو صورت خواهد بود:

پوسیدگی دندان از درون: که به صورت خالی کردن دندان از داخل است. دیواره دندان سالم بنظر میرسد، اما دندان در معرض پوسیدگی قرار گرفته است.

پوسیدگی دندان از خارج: این نوع پوسیدگی چون زیبایی دندان ها را تهدید می کند ارجح تر است. با ظهور این پوسیدگی، فرد زودتر متوجه مشکل شده و برای درمان اقدام می کند. بهتر است قبل از اینکه ساختار دندان در معرض خطر قرار بگیرد، ترمیم و بازسازی شود.

پوسیدگی در دوران ارتودنسی

یکی از مشکلاتی که در طی ارتودنسی ممکن است برای افراد رخ دهد، پوسیدگی دندان هاست. با قرار گرفتن دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ها، تمیز کردن آن ها دشوار می شود. این اتفاق می تواند فرد را در معرض خطر پوسیدگی قرار دهد و باعث نگرانی فرد شود.

پلاک های میکروبی از جمله علل پوسیدگی دندان هستند که اطراف دندان ها جمع میشوند. دندان های ناصاف و نامرتب به دلیل کجی و بی نظمی، به خوبی تمیز نشده و بستر مناسبی برای تجمع باکتری ها و میکروب ها خواهند بود.

با انجام ارتودنسی می توان عوامل مشکل ساز را از بین برد. با صاف و مرتب شدن دندان ها، رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان ها آسان شده و راه حلی برای از بین بردن پوسیدگی خواهد بود. ارتودنسی، درمانی برای تراز و هماهنگ کردن دندان ها بوده و از پوسیدگی آن ها پیشگیری می کند. از دیگر عادات خوب برای رفع پوسیدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز
  • کشیدن نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه
  • استفاده از مسواک بین دندانی

منبع: https://www.bestdentists.ir/





:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: