کالری چیست و چگونه محاسبه می شود؟
نوشته شده توسط : رعنا

همه جا از کالری حرف می زنند، در باشگاه های ورزشی، در دفتر متخصص لاغری، در جمع های خانوادگی و دایره دوستان. همه! همه مراقبند که از یک حدی بیشتر و یا کم تر کالری دریافت نکنند، عده ای می خواهند به ضرب و زور رژیم غذایی و ورزش کمی از آن را بسوزانند و وزن خود را کنترل کنند و عده ای دیگر می خواهند کمی به آن اضافه کنند و چاق تر شوند.

کالری چیست ؟

لوری رایت، یکی از استادان دانشگاه فلوریدای شمالی، در جواب به سوال کالری چیست به زبان ساده می گوید کالری چیزی نیست جز یک عدد! این عدد قرار است میزان انرژی دریافتی از یک مواد غذایی را به نمایش بگذارد و یا بگوید بدن ما چه میزان انرژی برای فعالیت های روزمره نیاز دارد.

کجا باید دنبال انرژی مورد نیاز بدن بگردیم؟

مواد غذایی معمولا انرژی مورد نیاز بدن را به وسیله پروتئین ها و کربوهیدرات ها تامین می کنند. لابد می دانید که کربوهیدرات های سالم را می شود در غلات و سبزیجات و میوه ها پیدا کرد. اگر دنبال پروتئین ها هستید باید به سراغ گوشت حیوانات و آجیل و لوبیا و حبوبات بروید. در مورد چربی های سالم… باید در برخی ماهی ها و سبزیجات مثل زیتون باید دنبال آن ها بگردید. کربوهیدارات ها و پروتئین ها در هر گرم 4 تا کالری و چربی در هر گرم 9 تا کالری دارد.

آیا همه انواع کالری ها خوب اند؟

خیلی ها می گویند یک کالری مواد غذایی، یک کالری است دیگر! چه فرقی می کند که این میزان از انرژی را از یک شیرینی تَر تامین کنیم و یا یک کَلَم؟! به ظاهر حق با آنهاست اما این افراد عملکرد بدن را در محاسباتشان از قلم می اندازند. همین هم هست که متخصصان تغذیه 100 کالری به  را به 100 کالری نان خشک ترجیح می دهند. چرا که اصولا انرژی مورد نیاز برای جذب و هضم 100 کالری به بیشتر از انرژی ای است که نان خشک با خود به همراه دارد. در حالیکه برعکس، انرژی مورد نیاز برای جذب و هضم 100 کالری نان خشک ممکن است کم تر از انرژی ای باشد که آن نان با خود به بدن می آورد.

چطور انرژی مورد نیاز بدن را محاسبه می کنیم؟

می گویند در میان بزرگسالان، خانم ها به روزانه 2000 کالری و آقایان 2500 کالری نیاز دارند. اما واقعیت این است که میزان انرژی مورد نیاز بدن در هر یک از افراد متفاوت است.

دریافت کالری بیش از اندازه چه بلایی سرمان می آورد؟

قبل تر هم گفتیم که اگر بیش از اندازه مورد نیاز بدن انرژی دریافت کنید، این انرژی ها در کوتاه مدت ذخیره می شوند تا در آخر جایی که بدن نیاز دارد، سلول ها از آن استفاده کنند. اما این همه ماجرا نیست: برخی از کالری های اضافی در درازمدت تبدیل به بافت های چربی می شوند و کار دستمان می دهند. شاخص توده بدنی افزایش می یابد و اضافه وزن پیدا می کنیم.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: