تمیز و براق کردن طلا و جواهرات
نوشته شده توسط : رعنا

طلا و جواهرات پس‌ از استفاده‌ طولاني مدت، در اثر مجاورت‌ با بدن‌ و هوای اطراف كثيف‌ مي ‌شوند و رنگ‌ و جلاي‌ اوليه‌ خود را از دست‌ مي‌ دهند. اگر به‌ دنبال‌ راهكاري‌ براي‌ تميز شدن‌ طلا و جواهر و زيور‌آلات‌ خود هستيد، اين مطلب را با دقت‌ بخوانيد.

براق کردن طلا با جوش شیرین

یک کاسه کوچک را با فویل آلومینیوم بپوشانید، سپس کمی نمک داخل کاسه‌ فویل دار بریزید. به آن مقداری جوش ‌شیرین اضافه کنید و به مدت دو دقیقه آن را در ماکروویو یا روی گاز با شعله‌ کم گرم‌ کنید. سپس مقداری آب گرم را به کاسه‌ آلومینیومی حاوی نمک و جوش ‌شیرین اضافه کنید.

پس از مخلوط شدن مواد با یکدیگر، جواهرات خود را به مدت ده دقیقه در آن خیس کنید. سپس با یک پنبه یا پارچه‌ نرم، بدنه‌ طلا و گوشه‌ آن را تمیز کنید. پس ‌ازاینکه هیچ لکه ‌ای روی آن باقی نماند، با آب گرم طلاها را شسته و با یک پارچه‌ نرم خشک ‌کنید.

استفاده از شیر ترش برای تمیز و برق انداختن جواهرات

یکی از راه های بدون دردسر استفاده از شیر ترش برای براق کردن جواهرات است . برای این کار ابتدا شیر ترش را داغ کنید( درصورتی که شیر ترش ندارید به شیر معمولی مقداری سرکه اضافه کنید ). پس از داغ کردن شیر ترش، طلا و نقره های خود را به مدت نیم ساعت داخل ظرف شیر ترش قرار دهید .بعد از گذشت نیم ساعت طلا و نقره ها را برداشته و آن ها را آب و صابون بشورید و با دستمال نرم آن ها را خشک کنید.

نحوه‌ ی براق کردن طلای سفید

همان‌ طور که می‌ دانید طلاها در دو رنگ سفید و زرد خرید و فروش می ‌شوند. طلای سفید نیز از با ارزش‌ ترین و زیباترین جواهرات مدنظر خانم‌ها است. این طلاها نیز با گذشت زمان شفافیت خود را از دست می‌دهند و شروع به زرد شدن خواهند کرد. البته این مشکل به دلیل روکش‌ کاری نامناسب است. هر نوع طلا شیوه‌ مختلفی برای براق شدن دارند.

استفاده از سرکه

یکی از راه های تمیز کردن نقره‌ جات استفاده از سرکه‌ سفید است. نصف پیمانه سرکه سفید را با دو قاشق سدیم بی کربنات مخلوط کنید. سپس زیورالات خود را درون آن قراردهید. 2 الی 3 ساعت صبر کنید سپس آن‌ها را زیر آب سرد بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.

 شیشه پاک برای براق کردن زیورالات

حواستان باشد برای جواهراتی که سنگ مات مانند عقیق و فیروزه و… دارند، از شیشه پاک کن به هیچ وجه استفاده نکنید. مواد شوینده و آمونیاک موجود در شیشه پاک کن باعث کدر شدن و از بین رفتن این سنگ ها می‌شود.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: