ارتودنسی ژله ای و مزایای آن
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی ژله ای یا نامرئی یکی دیگر از روش های درمان بهم ریختگی دندان ها محسوب می شود و برای ردیف کردن دندان‌ ها بدون نیاز به براکت و سیم‌های ارتودنسی کاربرد دارد. در ارتودنسی ژله ای، از یکسری از پلاک ها یا ردیف کننده های شفاف نازک به منظور نظم دهی دندان‌ های شما استفاده می‌ شود.

شما هر کدام از این پلاک‌ها را برای مدت دو هفته داخل دهان خود می‌ گذارید و تنها هنگام غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بر می ‌دارید. به همین جهت در هر نوبت، تعدادی ردیف کننده به شما تحویل داده می‌شود. جایگزینی هر ردیف کننده با پلاک بعدی، دندان‌های شما را اندک اندک و هفته به هفته حرکت می‌دهد تا به موقعیت نهایی برنامه‌ ریزی شده توسط ارتودنتیست برسند.

رعایت بهداشت در این روش از اهمیت زیادی برخوردار است. البته این نوع ارتودنسی نسبت به ارتودنسی ثابت  آسان تر است؛ به همین دلیل ریسک پوسیدگی دندان در این روش کاهش می یابد. در صورتی که بهم ریختگی و ناهنجاری دندان بسیار زیاد است، روش ارتودنسی نامرئی متحرک توصیه نمی شود و فرد بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب و ایده آل ارتودنسی ثابت انجام دهد. روش ارتودنسی متحرک در موارد شایعی برای حل مشکلات و ناهنجاری های استخوانی فکین در سنین رشد به کار می رود.

مزایای ارتودنسی ژله ای

از مزایای ارتودنسی ژله ای این است که بیمار می‌تواند پلاک را در صورت بروز مشکل خارج کند. دیگر اینکه، با برداشتن پلاک امکان رعایت بهتر بهداشت فراهم می‌ شود. برعکس، در ارتودنسی ثابت چنین امکانی وجود ندارد؛ یعنی بیمار قادر به خارج کردن سیم ها و براکت ها نبوده و تمیز کردن آنها و همچنین دندان‌ ها دشوارتر است. امکان برداشتن پلاک می‌تواند در عین حال یک عیب محسوب شود.

خارج کردن پلاک توسط بیماران کودک و نوجوان یا آنها که انگیزه کم و همکاری ضعیف دارند به راحتی امکان‌ پذیر است. اگر بیمار پلاک را بدون هماهنگی با پزشک و خارج از برنامه از دهان خارج نماید اثر آن به شدت کاهش می‌یابد.

نکته دیگر در مورد وسایل ثابت این است که این وسایل معمولا روی دندان‌ های دایمی ‌قرار می‌ گیرند و کمتر روی دندان‌ های شیری به کار می‌ روند. در نتیجه برای سنین پایین ‌تر اغلب مجبور به استفاده از پلاک خواهیم بود.

تثبیت درمان

آخرین مرحله ارتودنسی نامرئی تثبیت درمان ارتودنسی نامرئی با استفاده از دستگاه های نگهدارنده یا رتینر است. پس از گذشت طول درمان ارتودنسی به مدت ۶ تا ۲۴ ماه و تاثیر مثبت ارتودنسی نامرئی باید الاینر ها را از دهان خارج کرد. برای جلوگیری از بازگشت دندان ها باید از نگهدارنده  یا رتینر استفاده کرد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/





:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: