بیماری لثه چیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

رعایت بهداشت دهان و دندان فقط مخصوص به دندان‌ ها نمی‌شود، بلکه برای داشتن لثه ‌هایی سالم نیز باید سعی و تلاش خود را کرد. بخش انتهایی دندان توسط بافت‌های نرم لثه احاطه شده بنابراین مراقبت از لثه و جلوگیری از بیماری لثه به اندازه مراقبت از دندان‌ها حائز اهمیت است.

بیماری لثه نوعی عفونت و التهاب در بافت‌ های اطراف دندان بوده که در اثر عدم رعایت بهداشت و تجمع پلاک‌ های میکروبی به روی دندان‌ ها و لثه‌ ها ایجاد می ‌شود. ابتلا به بیماری لثه در هر سنی و بیشتر در افراد بزرگسال اتفاق می افتد. بیماری‌ های زیادی وجود دارد که مربوط به لثه است و اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می ‌توان با مراجعه به دندان پزشک درمان شود.

انواع بیماری‌ لثه

پریودنتال

به دلیل عفونت لثه و استخوان‌ های اطراف دندان، التهاباتی به وجود می ‌آید که به این دسته از بیماری‌ های لثه، پریودنتال گفته می‌شود. با خونریزی و متورم شدن لثه که از علائم اولیه این بیماری هستند، با مراجعه به موقع به دندانپزشکی میتوان از گسترش بیماری و از بین رفتن دندان و لثه خود جلوگیری کنید. بیماری‌ های پریودنتال توسط باکتری‌ هایی که در جرم و پلاک‌ های دندان هستند به وجود می‌آیند.

آبسه دندان

آلودگی‌های ایجاد شده در دندان میتوان ناشی از پوسیدگی، بیماری‌های لثه و دندان‌های ترک خورده باشند که منجر به ایجاد آبسه دندان می‌شوند. آبسه غده‌ای عفونی و چرکی است که در اطراف ریشه دندان ظاهر شده و معمولا بعد از پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود. این بیماری به تدریج می‌تواند به مینا و عاج دندان آسیب برساند و بیماری‌های لثه را منجر شود.

درمان آبسه دندان

  • استفاده از آنتی بیوتیک‌ها
  • کشیدن دندان
  • جراحی لثه

سفید شدن لثه

رنگ طبیعی لثه در صورتی که از سلامت کامل برخوردار باشید به رنگ صورتی و کاملا پایدار است. اما گاهی در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، این رنگ صورتی تغییر میکند و به رنگ سفید و یا متورم دیده می‌ شود. بنابراین با مشاهده هر گونه تغییر رنگ و یا التهاب و زخم در لثه خود سریعا به دندانپزشک مراجعه کرده و روند درمان را آغاز کنید. در صورت نادیده گرفتن این مشکلات، ممکن است شرایط جدی‌ تر شده و نهایتا به سرطان دهان منجر شود.

یکی از دلایل سفید شدن لثه

لکوپلاکی لثه: این بیماری باعث ایجاد قسمت‌ های سفید رنگ و ضخیمی در دهان می ‌شود که عامل اصلی و عمده بروز این مشکل مصرف دخانیات است.

منبع: https://www.chalava.ir/





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: