محاسبه BMI به چه درد می خورد؟
نوشته شده توسط : رعنا

برخی اسمش را شنیدند، برخی دیگر امتحانش کردند و بسیاری صبح تا شب باهاش دست به گریبان‌اند:« اضافه وزن»! اضافه وزن حاصل معادلاتی‌ست که در علم پزشکی به آن محاسبه BMI می‌گویند. اگر می‌خواهید رژیم بگیرید، بروید پیش جراح لاغری و یا تناسب اندام‌تان را بیازمایید سر و کارتان با عددی‌ست که در پی محاسبه BMI به دست می‌آید. اما این BMI چیست؟!

روش محاسبه BMI :

محاسبه BMI یکی از رایج‌ترین و در نگاه سازمان جهانی بهداشت معتبرترین روش‌های سنجش شاخص توده بدنی است. به نتیجه محاسبه BMI در زبان عام «اضافه وزن» و یا «میزان چاقی» هم می‌گویند. وقتی می‌پرسند چقدر اضافه وزن داری و یا چقدر چاقی، منظور این است که میزان BMI شما چقدر است! وقتی می‌پرسی باید چقدر وزن کم کنم و یا آیا اجازه جراحی لاغری دارم، مشاور تغذیه و یا جراح لاغری ابتدا سراغ از میزان شاخص توده بدنی(BMI) شما می‌گیرند. اما این شاخص تنها بیان‌گر چاقی و یا لاغری نیست، به تناسب اندام و یا کمبود وزن نیز اشاره دارد.

وزن (بر حسب کیلوگرم)÷ قد 2(برحسب متر)

سن، متغیری که نباید دست کمش گرفت

وقتی خوب اطلاعات مربوط به محاسبه BMI را ورق بزنید، با نکته‌ای رو به رو خواهید شد که همه‌چیز درباره قطعیت و تام و تمام بودن این فرمول را زیر سوال می‌برد: فرمول محاسبه BMI تنها در بزرگسالان و افراد 18 تا 65 سال جواب می‌دهد، نه کمی این‌طرف‌تر و نه کمی آن‌طرف. پس BMI کودکان چه؟ چگونه باید حجم نوزادان را اندازه گرفت؟

محاسبه bmi کودکان بیهوده است

می‌گویند فلانی توی سن رشد است، یعنی فلانی دائما در حال تغییر و دگردیسی فیزیکی‌ست و متغیرهای فیزیکی‌اش کم‌تر از ثبات بهره می‌برند، مثلا میزان چربی‌اش روی نقطه ثابتی قرار نمی‌گیرد و یا قدش تکامل نیافته است و غیره. به خاطر همین هم هست که به آن دوران رشد می‌گویند. در دوران رشد برای کودکان از متر و مقیاس‌های دیگری استفاده می‌شود.

یک مسئله و چند راه‌حل

فرمول محاسبه BMI، همان‌طور که اشاره شد، یکی از معتبرترین معیارها برای صدور مجوز جراحی و یا تهیه رژیم غذایی است اما کارکرد اندازه‌گیری وزن و چربی به این‌ها خلاصه نمی‌شود. مثلا اگر بنا دارید تناسب اندام و رشد نوزاد و یا کودکتان را بسنجید و یا سر و کارتان با پزشک قلب و عروق است باید از روش‌های دیگر همچون WHR و WHtR بهره بگیرید.

منبع : http://www.jarahilaqari.ir/





:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: