آشنایی با واحدها و مقیاس های طلا
نوشته شده توسط : رعنا

اندازه گیری طلا از گذشته تا به امروز از اهمیت و دقت بالایی برخوردار بوده است. این طلای با ارزش باعث شده تا همواره نیازمند واحدهای حساس و دقیق برای محاسبه وزن آن باشیم. از همین رو شناخت آن‌ ها بسیار واجب است تا کوچکترین ضرری را متحمل نشویم. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی 3 واحد اصلی اندازه گیری طلا بپردازیم.

سوت

سوت کوچک ‌ترین واحد اندازه‌ گیری وزن برای طلا به حساب می‌آید. در واقع واحد سوت، همان میلی گرم است. بنابراین هر گرم طلا معادل ۱۰۰۰ سوت است. مهم ‌ترین نکته در مورد سوت، نحوه خواندن آن از روی ترازوی طلافروشی هست.

به طور مثال عدد نشان داده شده بر روی ترازو ۵.۴۵ است، که نوشته می‌ شود پنج گرم و چهل و پنج؛ اما پنج گرم و چهارصد و پنجاه سوت خوانده می‌شود. یعنی باید حواستان باشد که سه رقم بعد از ممیز را بخوانید. اگر این عدد پنج گرم و چهل و پنج خوانده شود به معنای ۵.۰۴۵ خواهد بود. در این صورت وزن آن قطعه طلا کمتر از آن چیزی که بوده، اعلام شده است.

قیراط

قیراط در صنف طلا و جواهر یک واحد وزنی مثل سوت است. قیراط برای اندازه گیری وزن سنگ ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده میشود. یک قیراط معادل ۲۰۰ سوت است که در این صورت یک گرم نیز معادل ۵ قیراط می‌شود. یک قیراط از یک سوت بیشتر و از یک گرم کمتر است.

طلا و جواهرفروشان برای سهولت خواندن وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از واحد سوت استفاده نمی‌کنند. مثلا جواهر فروشان وزن یک قطعه الماس ۴۰۰ سوتی را ۲ قیراط بیان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید طلا و جواهر

مثقال

مثقال نیز یکی از انواع واحدهای اندازه گیری طلا است. مثقال یکای جرم است.‌ مثقال شامل مثقال شرعی، مثقال صیرفی و مثقال معمولی است. برخی مثقال را معادل ۴٫۵ گرم یا ۵ گرم در نظر می‌گیرند تا محاسبات را ساده کنند. البته این کار برای کالاهای کم‌ ارزش انجام می‌شود. در برخی منابع نیز یک مثقال را معادل ۴٫۲۵گرم در نظر گرفته ‌اند. از مثقال صیرفی در طلافروشی‌ها برای اندازه‌ گیری جرم طلا استفاده می‌شود.

روش خواندن وزن طلا

وزن ها در حسابداری طلا تا دو رقم بعد از ممیز نوشته می شوند اما در عرف بازار، وقتی که به صورت شفاهی وزن را می خوانند همیشه سه رقم بعد از ممیز در نظر گرفته می شود. چه وزنِ ترازو باشد چه وزن تبدیل شده به عیار ۷۵۰.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: