طلای دست ساز بخریم یا طلای ماشینی ؟
نوشته شده توسط : رعنا

گاهی اوقات هنگام خرید محصولات طلا با این سوال مواجه شده ایم که طلای دست ساز بخریم یا طلای ماشینی؟ برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم، ابتدا باید بدانیم که هر کدام از این دو دسته دقیقا شامل چه محصولاتی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند.

طلای دست ساز چیست ؟

این نوع طلا در واقع دسته‌ ای از محصولات طلا هستند که ساخت آنها به صورت دستی و با استفاده از ابزارهای دستی انجام می شود. فرآیند طراحی و تولید محصولات طلا، مانند بسیاری از محصولات دیگر می‌تواند هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی انجام شود. محصولات طلایی که به صورت دستی تولید شده ‌اند، توسط افراد متخصص و هنرمند به صورت خاص و منحصر بفرد ساخته می‌شود و به همین خاطر از ارزش خاصی برخوردار هستند.

طلای ماشینی چیست ؟

این دسته از محصولات طلا با استفاده از ابزار و تجهیزات طلا سازی ساخته شده اند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری روش ‌های متنوع در صنعت، ساخت طلای ماشینی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در حالی که رایج ترین روش در بین آنها، تولید طلا به وسیله قالب‌ گیری و ریخته گری است.

در این روش مواد تشکیل دهنده محصول طلا را مذاب کرده و آن را وارد قالب مورد نظر که قبلا طراحی شده است می‌کنند. پس از آن برای ظرافت و کیفیت بیشتر، محصولات را پرداخت کرده و توسط ماشین آلات مختلف جزئیات نهایی طرح را پیاده سازی می‌کنند. معمولا از دستگاه لیزر و cnc برای این مراحل استفاده می‌شود.

تفاوت‌ طلای ماشینی و دست ‌ساز

قیمت یا اجرت ساخت:

اولین تفاوت این دو نوع طلا، در  قیمتشان هنگام خرید محصولات طلا است. تفاوت در بعضی موارد بسته به زحمتی که روی طلاهای ساخته شده با دست کشیده می‌شود، قیمت آن در بازار بالاتر از ماشینی ‌هاست. طبیعی است که هنرمندان این عرصه برای ساخت این زیورآلات زیبا دستمزد بیشتری می‌گیرند. البته این مربوط به طرح‌های خاص و بسیار پُر کار و سنگین است که زمان زیادی را برای ساخت نیاز دارند و یا سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده است.

امّا در مدل‌ های سبک، قیمت کارهای ماشینی ای که متعلق به برند خاصی هستند، ممکن است از مدل مشابه دست ‌ساز بیشتر باشد. به طور معمول در بازار کارهای ساخت دست قیمت پایین ‌تری دارند.

میزان تولید:

میزان تولید طلای دست‌ ساز با طلایی که ماشین تولید می‌کند برابر نیست؛ بسته به نوع مدل ساخت یک وسیله زینتی با دست، ممکن است روزها و یا حتّی هفته ‌ها طول بکشد. در حالی ‌که دستگاه می‌تواند در یک روز تعداد زیادی از این زیورآلات را به شما تحویل دهد.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: