کاربرد های ارتودنسی نامرئی
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان در یک تقسیم بندی کلی دو دسته است؛ دسته اول بریس های ثابت فلزی هستند که ظاهر مناسبی ندارند و به صورت ثابت روی دندان ‌ها نصب می‌شوند. این بریس ها برای مرتب کردن به هم ریختگی‌ های شدید دندان‌ ها مناسب ‌تر هستند؛ زیرا نیروی بیشتری به دندان‌ ها وارد می ‌کنند.

دسته دوم، الاینرهای شفاف و متحرک ارتودنسی هستند. این پلاک‌ها از مواد پلاستیکی شفاف و با دوامی ساخته می‌شوند که ظاهری شفاف و شیشه ‌ای دارند و به همین دلیل به آنها ارتودنسی شیشه ای می گویند. همچنین این ارتودنسی‌ها با نام‌هایی مانند ارتودنسی ژله ‌ای، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی اینویزیلاین و … نیز شناخته می‌شوند.

الاینرها باعث تغییر موقعیت فک و دندان می شوند و تنها برای درمان دندان‌هایی با مشکلات خفیف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فناوری در بسیاری از موارد از نظر اثربخشی و سرعت درمان، انقلابی در دنیای ارتودنسی ایجاد کرده است.

همچنین بیمار می تواند هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن دندان، بریس ها را بیرون بیاورد. به ندرت هنگام استفاده از این نوع بریس ها عوارضی برای لثه ها یا سایر قسمت های دهان فرد پیش می آید.

اگرچه رعایت بهداشت دهان و دندان در این روش راحت ‌تر از ارتودنسی ثابت است اما اگر بهداشت دهان و فک رعایت نشود خطر زرد شدن دندان‌ ها و پوسیدگی آن ‌ها وجود دارد.

فاصله بین دندان ها

یکی از ساده ترین و در عین حال رایج ترین مشکلاتی که به خوبی توسط پلاک های ارتودنسی شفاف برطرف می شود، فاصله بین دندان ها است. به طور معمول نباید در بین دندان ها فاصله قابل توجهی وجود داشته باشد. اما در برخی افراد به دلیل کوچک بودن دندان ها یا بزرگ بودن فک ممکن است بین دندان هایشان فاصله بیفتد. ارتودنسی نامرئی بهترین روش برای بستن فواصل بین دندانی است.

کراس بایت

در حالت عادی دندان های فک بالا مقدار بسیار کمی بیرون از دندان های پایینی بوده یا همپوشانی دارند. اما زمانی که برخی از دندان های فک بالا به پشت دندان های پایینی بیفتند گفته می شود که شخص کراس بایت دارد.

کراس بایت می توانند به مرور زمان باعث ساییدگی و فرسودگی دندان ها و حتی تحلیل لثه شود. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان برای افرادی که کراس بایت دارند می تواند دشوارتر باشد. در بیشتر موارد می توان کراس بایت را با کمک الاینرهای شفاف اصلاح کرد و مدت زمان درمان آن نیز کوتاه خواهد بود.

اپن بایت

در نهایت آخرین مشکل شایعی که با کمک ارتودنسی بی سیم برطرف می شود اپن بایت است. این مشکل اغلب در کودکانی مشاهده می شود که عادت به مکیدن انگشت و یا اشیاء دارند. با ادامه دادن این عادت بین دندان های جلو (بالا و پایین) فاصله قابل توجهی ایجاد می شود به طوری که حتی اگر دهان بسته باشد این فاصله در جلو وجود دارد. الاینرهای شفاف با حرکت دادن دندان ها را چند جهت به صورت همزمان باعث برطرف شدن اپن بایت می شوند.





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: