درباره ارتودنسی دندان ایمپلنت شده چه میدانید؟
نوشته شده توسط : رعنا

افرادی که ایمپلنت دندانی دارند این سوال ممکن است برای آنها به وجود آید که آیا ارتودنسی به همراه دندان ایمپلنت شده امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده همزمان از ایمپلنت و ارتودنسی به شرایط بیمار بستگی دارد و ارتودنتیست به همراه جراح دهان و فک در نهایت تصمیم خواهند گرفت که ارتودنسی چگونه می تواند باعث اصلاح طرح لبخند افرادی که ایمپلنت انجام داده اند، بشود.

ایمپلنت

عوامل زیادی مانند پوسیدگی شدید، بیماری لثه، بهداشت و مراقبت ضعیف از دهان و دندان،  دیابت، سیگار کشیدن و ... می توانند باعث از دست رفتن دندان ها شوند.

ایمپلنت به عنوان جایگزینی برای دندان های از دست رفته یا پوسیده به کار می رود. ایمپلنت یک پیچ تیتانیومی است که در داخل فک قرار می گیرد. سپس یک روکش پروتزی بر روی بخش تیتانیومی نصب می شود که ظاهری مشابه دندان طبیعی دارد و کسی متوجه وجود آن بر دهان بیمار نمی شود.

ترتیب اولویت ارتودنسی و ایمپلنت دندان

ارتودنسی قبل از ایمپلنت

بهتر است اگر نیاز به ایمپلنت دارید قبل از ایمپلنت دندان های خود را ارتودنسی کنید زیرا ایمپلنت ها مانند دندان های طبیعی حرکت نمی کنند. به همین دلیل بیمار برای ایجاد فضای کافی برای ایمپلنت و حرکت دندان ها به مسیر صحیح خود لازم است که قبل از ایمپلنت، دندان های خود را ارتودنسی کند.

ارتودنسی بعد از ایمپلنت

در بسیاری از موارد، درمان ارتودنسی دندان ایمپلنت شده نیز امکان پذیر است زیرا آنها تداخلی در یکدیگر ایجاد نمی کنند. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که بریس ها بر روی دندان ایمپلنت شده نمی توانند اعمال نیرو کنند و آن را حرکت دهند اما این به این معنی نیست که نمی توان از ارتودنسی برای دندان ایمپلنت شده استفاده کرد.

زیرا اگر چه ارتودنسی بهتر است که قبل از ایمپلنت انجام شود اما اگر دندان های اطراف ایمپلنت جزو اهداف ارتودنسی نباشند پس می توان ارتودنسی را بعد از ایمپلنت انجام داد.

ارتودنسی و ایمپلنت به صورت همزمان

ارتودنتیست با بررسی تغییرات فک و دندان ممکن است در حین ارتودنسی از ایمپلنت استفاده کند که مهارت ارتودنتیست در انجام این کار بسیار مهم است.

از بین این روش های نام برده شده معمولاً روش اول استفاده می شود. زیرا ایمپلنت قابل حرکت دادن نیست و این امر جابه جایی دندان ها را دچار مشکل می کند.

همچنین با ارتودنسی می توان اقدام به موازی کردن ریشه های دندان های مجاور نواحی بی دندان و ایجاد فضای کافی جهت ایمپلنت نمود به خاطرهمین استفاده از ایمپلنت بعد از ارتودنسی از کیفیت و دوام بیشتری برخوردار است.

منبع: https://www.bestdentists.ir/





:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: