طلا یا الماس ؛ کدام یک بهتر است ؟
نوشته شده توسط : رعنا

سوالی که احتمالا برای افراد زیادی پیش می آید این است که : طلا بهتر است یا الماس؟

الماس چیست ؟

الماس یکی از سنگ‌های قیمتی و یکی از آلوتروپ ‌های کربن است که در فشارهای بالا پایدار است. آلوتروپ دیگر کربن با نام گرافیت شناخته میشود. الماس در حالت پایدار دارای ساختار مکعبی و منشوری است که این ساختار بصورت شبه ‌پایدار در طبیعت به صورت کانی لونسدالنیت وجود دارد.

خواص متمایز الماس

الماس در بین جامدات در دمای ۲۵ درجه بالاترین هدایت گرمایی را دارد. (هدایت گرمایی آن ۵ برابر مس است)

الماس مادهٔ نوری ایده‌آلی است که توانایی انتقال طیف نوری فروسرخ تا فرابنفش را دارد. الماس خواص نیمه‌ رسانایی قابل توجهی دارد و شکست الکتریکی آن بطور متوسط ۵۰ برابر نیمه‌رساناهای متداول است. با وجود این خواص منحصربه ‌فرد، قیمت بالای آن جلوی کاربرد گستردهٔ آن را می‌گیرد و دانشمندان به دنبال پیدا کردن روش‌های تازه برای سنتز آن هستند.

طلا چیست ؟

طلا فلز زرد رنگ بسیار زیبایی است که از قدیم شناخته شده است. فلزی است که به خوبی قابلیت پرداخت کاری دارد و قابلیت انبساط آن آنچنان بالا است که یک بسته 10000 تایی ورقه طلا می تواند فقط 1mm  ضخامت داشته باشد. دمای ذوب طلا تا آن اندازه است که می توان آن را با شعله گاز شهری ذوب نمود. قابلیت هدایت گرما و الکتریسیته آن کمتر از نقره و مس می باشد.

طلا عملا در هوا، رطوبت و اسیدها پایدار است. طلا به سختی وارد یک واکنش شیمیایی می شود. این فلز به دلیل قیمت بالا، به خاطر بهبود سختی، استحکام و خواص مصرفی و همچنین تغییر رنگ و کاهش نقطه ذوبش به صورت آلیاژ مورد استفاده قرار می گیرد.

طلا گرانتر است یا الماس؟

در پاسخ به اینکه آیا ارزش خرید طلا بیشتر است یا الماس باید یک قانون کلی را برایتان یادآوری کنیم: هر چه سنگ یا فلز قیمتی کمیاب‌ تر باشد، قیمت و ارزش آن بیشتر خواهد بود. بنابراین، الماس از طلا گران‌ تر و با ارزش ‌تر است. این در حالی است که کمیابی الماس خیلی بیشتر از طلا نیست. اما چون طلا به اندازه کافی برای رفع نیاز بازار استخراج می‌شود، به نسبت الماس از ارزش کمتری برخوردار است و درنتیجه ارزان تر است.

به عبارت دیگر، دلیل گرانی الماس فقط کمیاب بودن آن نیست، بلکه این است که به اندازه تقاضای بازار، موجود نیست.

شاید برایتان جالب باشد که طلا، پانزدهمین ماده گرانبهای جهان است. الماس در این لیست در رتبه سوم قرار دارد. در رتبه‌ های اول و دوم کالیفورنیوم (یک فلز خالص) و ضد ماده قرار دارند.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: