عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟
نوشته شده توسط : رعنا

عصب کشی دندان که به نام های درمان ریشه دندان، روت کانال تراپی یا همان RCTنیز شناخته میشو، از شایعترین درمان های دندانپزشکی می باشد. دندان درد ممکن است خیلی بی موقع برای هرکسی پیش آید که در این صورت شخص معمولا جهت تسکین درد دندان، سراغ خرید مسکن درد دندان و یا استفاده از اسپری های دندانپزشکی و یا دهانشویه های ضدعفونی کننده می روند.

درد شدید دندان معمولا به علت دندان پوسیده ای است که به عصب رسیده است که شاید اگر پوسیدگی دندان به موقع برداشته و دندان ترمیم می شد با هزینه و زحمت کمتری انجام می شد.

کلمه عصب کُشی صحیح است یا عصب کِشی؟

در این عمل، عصب از داخل کانال ریشه بیرون کشیده می شود که می توان به آن عصب کِشی گفت. گاهی هم به وسیله مواد شیمیایی عصب داخل کانال کشته می شود و یا به عبارتی فلج می شود پس می توان واژه عصب کُشی را نیز برای آن استفاده کرد. پس هر دو واژه صحیح است ولی اصطلاح علمی آن درمان ریشه است.

مراحل انجام عصب ‌کشی

هنگام عصب‌ کِشی، دندان‌ پزشک بعد از برداشتن پوسیدگی‌ ها به کانال‌هایی که داخل ریشه دندان قرار دارند، دسترسی پیدا می‌کند. ابتدا با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد کم می‌شود. (تعداد کانال‌ها بستگی به دندان دارد؛ مثلاً دندان نیش تک‌کاناله است ولی دندان آسیا سه یا چهار کانال دارد.)

درمان ریشه دندان از طریق مراحل زیر انجام میشود. ابتدا خارج کردن محتویات کانال ریشه و تمیز کردن آنها، سپس شکل دادن کانال‌های ریشه به نحوی که مواد دارویی شستشو دهنده تا انتهای کانال‌ها برسد و در آخر پرکردن کانال‌های ریشه طوری ‌که کاملاً بسته شوند و امکان عبور میکروب‌ها و محصولاتشان از مسیر آن‌ها کاهش یابد، اتفاق میفتد.

در عصب‌کشی این مواد به‌ طور کامل برداشته و تخلیه می‌شوند و سپس تمیز می‌شوند و آنگاه به وسیله یک سوهان کوچک، شکل‌دهی و با محلول شست‌ و شو، عفونت ‌زدایی می‌شوند. همچنین پس از قرار دادن میله‌ای بسیار نازک بنام گوتا که جنس پلاستیکی دارد در داخل پالپ، عاج دندان را با ماده‌ای (مثل آمالگام) که با مواد دیگر (مثل غذاها) واکنش نمی‌دهد پر می‌کنند.

اگر چه گاهی اعمال مذکور در بیش از یک جلسه درمانی انجام می‌شود، اما زیاد بودن فاصلهٔ زمانی بین تخلیه مواد عفونی و پر کردن دندان شانس عفونت‌های بعدی را بالا می‌برد.

منبع: https://www.chalava.ir/





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: