راهنمای تشخیص طلا از بدل
نوشته شده توسط : رعنا

دوست دارید با چند ترفند کوچک و ساده تشخیص طلا از بدل آشنا شوید و همیشه طلای اصل بخرید؟  در این مقاله تعدادی از روش های تشخیص طلا از بدل را برایتان به طور مختصر توضیح میدهیم.

  1. به همراه داشتن آهنربا

هر وقت مسیرتان به طلافروشی افتاد حتما یک آهنربا همراه خود داشته باشید. زیرا آهنربا میتواند در تشخیص طلای واقعی از بدل به کار شما بیاید. از آنجایی که طلا از فلزات دیامغناطیسی است هیچگاه به آهنربا نمیچسپد یا به طرف آن کشیده نمیشود.

  1. کاراگاه اسید نیتریک

اسید نیتریک هم میتواند در شناسایی و تشخیص طلا از بدلیجات به شما کمک زیادی کند. اسیدنیتریک ماده ای است که طلای اصل در آن حل نمی شود. بنابراین برای آزمایش، حتما یک قطعه از طلا را داخل مقداری اسید نیتریک بی اندازید. اگر ذوب نشد قطعه طلا است اما اگر اگر ذوب شد یا واکنش داد یعنی سرتان کلاه رفته و طلایتان قطعا بدلی از طلا است.

نکته مهم: از این ترفند یشتر برای تشخیص طلا قدیمی از بدل مورد استفاده قرار میگیرد.

  1. مشاهده علائم حک شده روی طلا

اولین و شاید یکی از مهمترین روش های تشخیص طلا از بدل، توجه به نشانه ها و علائم رایجی است که معمولا روی طلا حک میکنند. روی محصولات و اجناس ساخته شده از طلا معمولا علائمی مثل 18k و 22k حک میشود. اما فعلا گول این علائم را نخورید زیرا کلاهبرداران و کسانی که طلا جعل میکنند به راحتی آب خوردن میتوانند محصولات بدل و تقلبی بسازند و عین همین علائم را روی آن ها حک کنند.

بیشتر بخوانید: طلای 18 عیار

  1. استفاده از ظروف سرامیکی

یکی از جالبترین ترفند های تشخیص طلا از بدلیجات استفاده از ظروف یا سطوح سرامیکی است. یک ظرف یا هر چیزی که از سرامیک ساخته شده است را تهیه کنید. به آرامی قطعه ای که فکر می کنید طلای واقعی است را روی آن بکشید، اگر قطعه نامبرده روی سطح سرامیکی خط سیاه به جای گذاشت احتمالا قطعه شما بدل است و طلا نیست.

  1. استفاده از آب در تشیخص طلا از بدل

طلا چکالی کمی دارد و اگر اصل باشد روی آب شناور میشود یا به طور کامل در آب ته نشین نمیشود. البته این روش زیاد هم مطمئن نیست چون بعضی از افراد سودجو طوری بدل طلا را درست میکنند که تا حدودی در آب شناور میشود و کاملا ته نشین نمیشود.

  1. کمک طلافروشان در تشخیص طلا

تنها کافی است که قطعه طلای خود را به یک طلا فروشی ببرید و از صاحب آن بخواهید طلا را برای شما محک بزند. او این کار را با سنک محک انجام می دهد.

   منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: