کامپوزیت دندان و انواع آن
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت دندان در واقع یک نوع متریال در دندانپزشکی زیبایی است که امروزه در دنیای دندانپزشکی بسیار پرکاربرد است. دندانپزشک می‌تواند با استفاده از این روش دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کند و زیبای دندان‌ها را برای فرد ایجاد کند. ونیر کامپوزیت ها امروزه به عنوان روکش دندانی نیز به کار میروند که عمدتا در طراحی لبخند کاربرد دارد.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر دندان یا (Veneer) همان روکش های دندانپزشکی هستند که به منظور زیباسازی دندان ها و ترمیم طرح لبخند بکار میروند. ونیر کامپوزیت ها از همان مواد کامپوزیتی و همرنگ دندان است که برای پر کردن دندان ها از آن ها استفاده میشود.

مزایای کامپوزیت

فواید ونیر کامپوزیت دندان و سایر مواد کامپوزیتی زیاد است اما مهمترین فواید ونیر دندان از جنس مواد کامپوزیت عبارتند از:

  • در صورت آسیب دیدن کامپوزیت، قابلیت ترمیم دارد.
  • ونیر کامپوزیت از شکستگی دندان جلوگیری کرده و آن را در برابر تغییرات دمایی محافظت می‌کند.
  • در کامپوزیت، دندان تراش داده نمی‌شود و در صورت نیاز به صورت خیلی جزئی انجام می‌شود.
  • برای تهیه کامپوزیت دندان نیاز به قالبگیری و فرستادن به لابراتوار نداشته، بنابراین در وقت و هزینه صرفه جویی می‌شود.
  • به دلیل ویژگی‌هایی که کامپوزیت داشته و عدم نیاز به تراش دادن دندان‌ها می‌توان گفت این روش زیبایی تقریبا عوارضی را در پی نداشته.
  • پس از خوردن نوشیدنی‌های چون چای، قهوه و یا دیگر مواد غذایی رنگدار تا حدودی تغییر رنگ می‌دهد. البته با انجام پولیش دندان می توان نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.

معایب آن

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌های ماکروفیل: کامپوزیت‌های درشت دانه حاوی ذراتی با اندازه 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر هستند که نسبت به مواد کامپوزیتی دیگر بزرگتر هستند. این نوع کامپوزیت‌ دندان از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. اما یکی از معایب این است که پولیش یا تمیز کردن سطح ترمیم دشوار است.

کامپوزیت میکروفیل: این نوع کامپوزیت‌ها دارای مقامت کمتری نسبت به کامپوزیت ماکروفیل داشته و حاوی ذراتی کوچکتر ار 100 نانومتر هستند. از مزیت‌های این نوع کامپوزیت‌ها می‌توان به راحتی پولیش کردن و صاف بودن سطح ترمیم در آنها اشاره کرد.

هیبرید، میکروهیبرید و نانو‌هیبرید: این نوع از کامپوزیت‌ها بین کامپوزیت‌های میکروفیل و ماکروفیل هستند. از مزیت‌های این ونیر کامپوزیت‌ ها داشتن مقاومت و استحکام بالای آنها است. کامپوزیت هیبرید به دلیل یکدست نبودن سطح ترمیم باعث کاهش تاثیر پولیش و خاصیت بازتاب‌ کنندگی می‌شود که این مسئله از معایت کامپوزیت‌های هیبریدی است.

نانو کامپوزیت‌ها : نانو کامپوزیت‌ها حاوی ذراتی با اندازه حدود 20 نانومتر هستند و از نسل جدید کامپوزیت‌ها به حساب می‌آیند. از ویژگی‌های منحصر به فرد نانو کامپوزیت‌ها این است که ذرات نانو در کنار هم قرار گرفته و نانوکلاستر (خوشه نانو) را تشکیل می‌دهند. این ویژگی نانو کامپوزیت‌ها باعث می‌شود که قدرت، مقاومت در برابر ساییدگی، قابلیت پولیش و استحکام این نوع از ونیر کامپوزیت‌ ها افزایش یابد. در واقع می‌توان گفت که این نوع از کامپوزیت‌ها بهترین نوع هستند.





:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: