محاسبه قیمت طلا در زمان خرید از طلا فروشی
نوشته شده توسط : رعنا

بسیاری از طلا فروش ها در زمان خرید، بدون هیچگونه توضیحی فاکتور را می‌نویسند وعلاقه ‌ای هم ندارند که خریداران سر از کارشان دربیاورند. ما در این پست قصد داریم فرمول محاسبه قیمت طلا در هنگام خرید را با شما درمیان بگذاریم.

فرمول محاسبه قیمت طلا در زمان خرید

این حق شماست که به طور دقیق بدانید قیمت طلایی که قصد خرید آن را دارید چگونه محاسبه می‌شود. طلافروشان با فرمول زیر قیمت نهایی طلا را محاسبه می‌کنند:

۹%مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

در اینجا قصد داریم هر کدام از اجزای این فرمول را توضیح دهیم.

اجرت:

از آنجایی که فرایند شکل دهی طلا پروسه ای سخت و پرزحمت است، تمامی طلافروشان و کارگاه‌ های طلا سازی بابت زحماتی که می‌کشند و طلا را شکل می‌دهند دستمزد دریافت می‌کنند. این اجرت با توجه به نوع و مدل طلا متفاوت است. چیزی که مهم است بدانید این است که نرخ مصوب و ثابتی برای تعیین اجرت وجود ندارد. اگر قصد خرید دارید حتما به چندین طلافروشی سر بزنید و از دستمزد آن‌ها مطلع شوید.

مالیات بر ارزش افزوده:

مقدار پولی که طلافروشان به عنوان مالیات دریافت می‌کنند را باید به اداره‌ی مالیات پرداخت کنند. از سال 1389 این قانون به تصویب رسید که خریداران مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. این قانون سرو صداهای زیادی به پا کرد. طلا فروشان معتقد بودند طلا سرمایه است و ارزش افزوده‌ ای ایجاد نمی‌کند و این مالیات باید به اجرت اضافه شود.

تا به امروز هم این بحث و جدل ها ادامه داشته ولی تاکنون که حذف مالیات از فرمول محاسبه قیمت طلا در هنگام خرید بی نتیجه بوده است. در حال حاضر 9 درصد از هزینه کل به عنوان مالیات حساب می‌شود.

سود طلا فروش:

این سود مقدار هزینه ‌ای است که به صورت مصوب و قانونی از طریق اتحادیه طلا فروشان داخل طلا فروشی‌ ها نصب شده است. سود قانونی فروشندگان 7 درصد است. برای محاسبه سود طلا فروش، پول طلای خام و اجرت هر مقداری شد 7 درصد آن را حساب کرده و به مبلغ نهایی اضافه میکنیم.

وزن طلا:

طلا فروشان وزن طلا را با ترازو های دقیق خود که هر شش ماه یک بار از طرف بازرسان اتحادیه طلا و جواهر و سازمان استاندارد بررسی می‌شود، اندازه ‌گیری می‌کنند.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: