زخم‌ها و عفونت دهان
نوشته شده توسط : رعنا

زخم‌ها و عفونت دهان انواع مختلفی داشته که در دهان و یا اطراف آن به وجود می آید. در بیشتر مواقع این زخم‌ها خفیف بوده و به صورت خود به خودی بهبود می‌یابند، اما گاهی ممکن است نشانه بیماری جدی‌تر باشد. اگر این زخم ها و عفونت دهان شما پس از یک هفته از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید.

انوع زخم‌ها و عفونت دهان

بيماري‌ها و زخم‌های دهان از شايعترين بيماري‌های عفوني انسان است. تغيير رژيم غذايي، عدم رعايت بهداشت دهان، عفونت، ضربه و یا حساسیت دارویی و بي توجهي نسبت به اهميت و سلامت دندان‌ها از مهمترين علل ابتلا به بیماری‌های دهان است.

عفونت دهان لکوپلاکیا

لکوپلاکیا از بیماری‌های شایع دهانی است که باعث ضخیم شدن و ایجاد تکه‌های سفید پلاک مانند بر روی زبان، لثه و مخاط دهان شده و در کناره‌های زبان به صورت مخاط سفید رنگ مشاهده می‌شود. عواملی که باعث ایجاد این بیماری میشوند شامل سیگار کشیدن، مصرف توتون و تنباکو، فرسایش اسیدی دندان و اندازه نامناسب دندان مصنوعی میشوند. لکوپلاکیا معمولا بدون درد بوده و می‌تواند یک وضعیت پیش سرطانی باشد. اگر علائم این بیماری به مدت طولانی وجود داشت و یا تغییرات دیگری در دهان خود احساس کردید برای معاینه حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

سرطان دهان

سرطان دهان وقتی به وجود می‌آید که عفونت و زخم‌های دهان بهبود نمی‌یابند. احساس بی حسی در صورت، دهان و گردن و همچنین اختلال در صحبت کردن، جویدن و بلع از نشانه‌های سرطان دهان می‌باشد. عواملی که باعث ابتلا به سرطان دهان می‌شوند عبارتند از:

  • ژنتیک و داشتن سابقه خانوادگی
  • مصرف دخانیات
  • استفاده از نوشیدنی‌های الکی
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

برای درمان سرطان دهان سه روش جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی وجود دارد که بسته به تشخیص پزشک و علت ابتلا به این بیماری از این روش‌های درمانی و یا ترکیبی از آنها استفاده می‌شود.

لیکن پلان

بیماری لیکن پلان یا خزه پوستی یک بیماری التهابی بوده که به صورت نواحی سفید و تور مانند یا برآمدگی هایی قرمز و درخشان بر روی پوست و غشاهای مخاطی پدیدار می‌شود. علت دقیق این بیماری مشخص نیست و نوع خفیف آن نیاز به درمان ندارد و پس از چندین ماه به صورت خود به خود بهبود می‌یابد. برای درمان لیکن پلان می‌توانید از درمان‌های طبیعی مانند آلوئه ورا و زردچوبه استفاده کنید و یا در صورت لزوم، پزشک برای کاهش و کنترل علائم آن پماد استروئیدی تجویز می‌کند.

منبع: https:/www.chalava.ir/





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: