کانال ریشه دندان
نوشته شده توسط : رعنا

فضایی آناتومیک داخل ریشه دندان را کانال ریشه دندان می‌گویند که شامل مغز دندان، کانال‌های اصلی و کانال‌های فرعی‌ است. در مرکز هر دندان حفره‌ای به نام مغز دندان وجود دارد که متشکل از بافت‌های نرم مانند اعصاب، رگ‌های خونی و بافت‌های همبند است. مغز دندان توسط پوششی از مینا و عاج پوشیده می‌شود.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان به درمان دندان‌هایی گفته میشود که پوسیدگی آنها وسیع است و به عصب دندان رسیده است. این درمان با خارج کردن عصب دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در نهایت پر کردن دندان صورت می‌گیرد. هدف از درمان ریشه دندان از بین بردن درد و عفونت درون دندان و همچنین حفظ دندان به جای کشیدن و جایگزین کردن دندان مصنوعی است.

مراحل درمان

اولین گام برای درمان ریشه دندان بی حسی موضعی است. پس از اینکه ناحیه مورد نظر در دهان و لثه بیمار بی حس شد، به دلیل عدم ورود بزاق و باکتری‌های موجود در دهان به داخل دندان مورد نظر، این دندان به وسیله یک ورقه از جنس لاستیک بسیار نازک به نام (Rubber Dam) از سایر دندان‌ها و بافت‌های دهان جدا می‌شود. بعد دندانپزشک تمام پوسیدگی‌ها و شکستگی‌ها را بر می‌دارد. بعد از برداشتن این موارد، دندانپزشک به ریشه دندان دسترسی پیدا می‌کند و تمام پالپ ملتهب به همراه باکتری‌های کانال، از داخل کانال ریشه خارج می‌شود. در این مرحله برای از بین بردن میکروب‌ها و بقایای سلولی آنها از محلول‌های ضد میکروبی استفاده می‌شود. در مرحله بعد کانال‌های موجود در هر دندان با مواد مخصوصی که برای پر کردن ریشه دندان است پر می‌شود. در نهایت مسیر دسترسی به کانال در تاج دندان پر شده و در اکثر موارد دندان مورد نظر روکش می‌شود.

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

دندانپزشک برای درمان ریشه دندان از بی حسی موضعی استفاده می‌کند. بنابراین در حین درمان بیمار دردی را احساس نمی‌کند. در بسیاری از موارد بعد پایان درمان ریشه و از بین رفتن اثر بی حسی، ناحیه مورد درمان به علت حجم کار انجام شده، خروج ذرات ریز بافت دندانی به داخل بافت استخوانی، التهاب در بافت نگهدارنده اطراف دندان به مدت چند روز دردناک میشود. این دردها با مسکن‌های معمولی که توسط پزشک تجویز می‌شوند تسکین می‌یابند. اما اگر درد ناحیه مورد درمان بسیار زیاد باشد و بعد از چند روز از بین نرود، حتما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا معاینه مجدد و بررسی‌های لازم برای یافتن علت درد و تسکین آن صورت بگیرد.

منبع: https://www.bestdentists.ir/





:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: