نوشته شده توسط : رعنا

طلای ۲۴ عیار که همان طلای خالص است، بسیار نرم است و نمی‌توان به راحتی از آن مصنوعات ساخت. به همین خاطر، طلای ۲۴ عیار را با فلزات ارزشمند دیگری همچون مس و نقره ترکیب می‌کنند تا به سختی موردنظر برسد و بتوان از آن جواهر یا هر مصنوعی از جنس طلا ساخت.

اینکه برخی از طلاها سیاه می‌شوند به خاطر وجود همین فلزات است. به جز طلای خالص موجود در جواهرات، بقیه فلزها با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلای شما بعد از مدتی سیاه و کدر شود.

آیا سیاه شدن طلا، به معنی تقلبی بودن یا کم عیار بودن آن است؟

خیر! در مقایسه با سایر فلزها، طلا از معدود فلزهای گران بهایی است که کمترین میزان واکنش در برابر اکسیژن را نشان می دهد.

سازندگان طلا و جواهر به ما توصیه می کنند که هرازچندگاهی برای مثال هر یک سال یک بار طلا و جواهر خود را جلا داده تا دوباره از حالت کدر خارج شده و مثل روز اول درخشان شوند.

مناسب ترین طلا از نظر عیار و سیاه شدن این گونه طبقه ‌بندی می‌ شوند که طلای ۱۴ عیار بیشتر در معرض سیاه شدن قرار می‌گیرد و طلای ۱۸ عیار کمتر سیاه می‌ شود. اما طلای ۲۴ عیار که ۹۱ درصد آن طلا است، هرگز سیاه نمی شود. طلای ۲۴ عیار بیشتر مورد استفاده ی کشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس، هند و بنگلادش، پاکستان و سریلانکا قرار می گیرد.

اگر به فروشگاه مراجعه کردیم و فروشنده از اطلاعات ناکافی ما سوء استفاده کرد و طلای عیار پایین را به جای عیار بالا به ما فروخت. باید دقت کنیم که اگر طلای ما سیاه شد، عیار پایینی دارد. سرعت سیاه شدن طلا با عیار پایین نسبت به نقره بسیار کندتر است. به خاطر همین است که مردم ترجیح می دهند به جای نقره از طلا با عیار پایین استفاده کنند.

راه های تمیز کردن زیورآلات سیاه شده

یکی از روش های خانگی تمیز کردن طلا و جواهرات، استفاده از محلول آب، نمک و جوش شیرین است. ابتدا درون یک ظرف آب بریزید و مقداری نمک و جوش شیرین به آن اضافه کنید. سپس ظرف حاوی محلول را به مدت ۲ دقیقه در مایکروویو گرم کنید. بعد جواهرات خود را حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه درون محلول قرار دهید و هرگونه  لکه یا سیاهی باقی مانده را با یک پارچه نرم پاک کنید و آن را با آب گرم بشویید.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: