طلای رزگلد چیست ؟
نوشته شده توسط : رعنا

رزگلد نوعی آلیاژ است که از ترکیب طلای خالص با مس و مقدار کمی نقره ساخته می‌شود. طلای خالص بسیار نرم است و به همین خاطر به آن فلزات دیگری اضافه می‌کنند که قابلیت شکل‌گرفتن و استحکام پیدا کند و بتوان از آن استفاده کرد. ترکیب فلزات در این آلیاژ متفاوت است. اما به صورت استاندارد، ۷۵ درصد طلای خالص (به رنگ زرد)، ۲۱ درصد مس (قرمز) و ۴ درصد نقره (نقره‌ای) با هم ترکیب می‌شوند تا در نهایت طلای رزگلد ساخته شود.

رزگلد چیست؟

هر چه مقدار مس موجود در جواهر بیشتر باشد، قرمزی رزگلد بیشتر خواهد بود و برعکس.از آنجا که مس فلز مستحکمی است، وجود آن در زیورآلات رزگلد باعث می‌شود تا دوام زیاد و عمر طولانی‌تری نسبت به طلای زرد داشته باشند.

لازم به ذکر است که برخی از مردم از عبارت «طلای رز گلد خالص» استفاده می‌کنند، اما این درست نیست. در واقع ما طلای قرمز خالص نداریم زیرا رز گلد یک «آلیاژ» است؛ یعنی از ترکیب دو یا سه فلز ساخته می‌شود. هر چه خلوصِ طلای مصنوعات رز گلد بیشتر باشد، رنگ صورتی آنها کمتر خواهد بود. به این خاطر که مس کمتری در ساخت آن استفاده شده است. بنابراین چیزی به نام طلای رز گلد خالص نداریم.

عیار طلای رزگلد چند است؟

برای طلای معمولی و خالص بالاترین عیار 24 است. یعنی عیاری بالاتر از 24 برای هیچ طلای دیگری وجود ندارد و خلوص هر نوع طلایی را با توجه به این عدد می‌سنجند.

خالص‌ترین نوع طلای رزگلد یا به عبارت دیگر، آن آلیاژی از رزگلد که کمترین مقدار فلز مس را در خود داشته باشد با عیار 22 معرفی می‌شود. 22 بالاترین عدد عیار در انواع طلای رزگلد است. در چنین آلیاژی 91.7 درصد طلای خالص وجود دارد و باقی آن فلز مس است که درنتیجه‌ی آن، رنگ صورتی بسیار کمرنگی در طلای شما ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: طلای 18 عیار

البته اکثر زیورآلات رزگلد موجود در بازار با عیار پایین‌تر از 22 عرضه می‌شوند. در این میان عیار 18 و عیار 14 طلای رزگلد خواهان بیشتری دارد و به راحتی در بازار پیدا می‌شود؛ اما نکته‌ای که باید هنگام خرید این نوع طلا به خاطر داشت این است که هرچه رنگ صورتی در طلا بیشتر باشد میزان مس موجود در ترکیب آلیاژی آن بیشتر است و در نتیجه خلوص طلای شما هم پایین‌تر می‌آید.

در واقع این‌طور بگوییم که رزگلد با خلوص و عیار بالا به رنگ صورتی روشن دیده می‌شود، زمانی که عیار و خلوص پایین‌تری از رزگلد را خریداری کنید به جای رنگ صورتی باید انتظار رنگ قرمز از آن داشته باشید.

منبع: https://www.asby.ir/





:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: