ارتودنسی دندان کج
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان کج از جمله ارتودنسی هایی است که برای صاف و مرتب کردن یک دندان کج به کار می رود. هنگامی که همه دندان های فرد صاف بوده و فقط یک دندان کج باشد، این ارتودنسی به کار می آید.

لزوم ارتودنسی دندان کج

مهم ترین و بدترین عوارضی که دندان کج می تواند برای فرد به دنبال داشته باشد شامل موارد زیر میشود:

  • تأثیر آن روی زیبایی فرد و کاهش اعتماد به نفس وی چشمگیر است.
  • از طرفی کج و نامرتب بودن تنها یک دندان، سبب وارد آوردن فشار به دندان های مجاور شده و به مروز زمان سبب پوسیدگی آن ها خواهد شد.
  • چون دندان کج در هنگام غذا خوردن متحمل فشار زیادی می شود، سریعتر از بقیه دندان ها پوسیده و خراب می شود.
  • همچنین وجود مشکل تنها در یک دندان سبب اختلال در تکلم و گفتار شده و بر روی تلفظ برخی کلمات تأثیر منفی می گذارد.
  • دندان کج سبب انحراف فک و کج بنظر رسیدن هر دو فک می شود.

در نتیجه، ارتودنسی دندان کج از جمله ارتودنسی های ضروری است که به محض رویت مشکل باید در سریعترین زمان ممکن، اقدام به درمان نمود و مشکل را برطرف کرد.

روش های ارتودنسی دندان کج

با تایید ارتودنیست  بعد از عکس برداری از فک و دندان می توان درمان را با یکی از روش های ارتودنسی شروع کرد. لازم به ذکر است برای صاف کردن یک دندان کج شاید لازم باشد براکت روی همه دندان ها قرار گیرد. چون کمک همه دندان ها برای صاف شدن دندان کج لازم و ضروری است.

ارتودنسی دندان کج به طریق ثابت

در این درمان دستگاه ارتودنسی تا پایان دوره به طور ثابت روی دندان ها قرار داشته و قابل جابه جایی نیست. این متخصص ارتودنسی است که وضعیت ارتودنسی، گذاشتن و برداشتن آن را انجام می دهد و فرد مجاز به ایجاد تغییر نیست. مراجعات منظم و به موقع در طول درمان از اقدامات مهم در این درمان است.

ارتودنسی دندان کج به طریق متحرک

گاهی اوقات بیمار قادر به تحمل ارتودنسی ثابت نبوده و تمایل به استفاده از ارتودنسی متحرک دارد. این ارتودنسی بر خلاف ارتودنسی ثابت به دندان ها وصل نمی شود و در زمان دلخواه می توان اقدام به برداشتن و گذاشتن مجدد آن کرد. بیمار در این روش مجاز است تنها در هنگام غذا خوردن و رعایت بهداشت دهان و دندان، اقدام به خارج کردن دستگاه از دهان کند.

زمان مناسب برای درمان دندان کج

زمان مناسب برای شروع درمان ارتودنسی سنین 10 – 8 سالگی است. البته سن درمان با توجه به دختر یا پسر بودن تا حدی متفاوت است. هر چه درمان زودتر شروع شود دوره درمان و هزینه نیز کوتاه تر خواهد بود. وقتی فک و دهان شکل گیرد و دوران رشد متوقف شود، نمی توان تغییر شکل زیادی ایجاد کرد. بهتر است دختران در سن 8 یا 9 سالگی و پسرها کمی دیرتر تحت درمان قرار گیرند.

منبع: https://www.bestdentists.ir/





:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: