اصلی ترین و مهم ترین کاربرد های کامپوزیت های دندانی
نوشته شده توسط : رعنا

ما امروز در این مطلب سعی داریم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه کامپوزیت دندان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و همه چیز را در این رابطه به شما بگوییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا همه چیز را بدانید. 

کامپوزیت و ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌ های دندانی نوعی مواد صناعی رزینی یا به عبارت دیگر پرکننده‌ های دندانپزشکی بر پایه رزین هستند. آن ها گروهی از رزین ‌های مصنوعی هستند که در دندان پزشکی به عنوان ماده مستحکم‌ کننده، پرکننده و یا حتی چسب استفاده می‌ شوند. این مواد کاربردی دارای خواص مطلوبی هستند که با توجه به ویژگی ‌های خاص حفره دندانی بیمار می‌ توانند استفاده شوند.

دلیل استفاده از کامپوزیت در دندانپزشکی (در وهله اول) همرنگ بودن دندان و استحکام قابل توجه آن است. این ماده طوری ساخته شده که به خوبی و بهتر از مواد دیگر به دندان متصل می شود و تا حدی نیز ویژگی های مینای دندان را تقلید می کند.

باندینگ دندان 

باندینگ دندان فرآیند ترمیم یا زیباسازی دندان با کمک مواد دندانپزشکی مانند کامپوزیت دندان است. باندینگ در اصل یک تکنیک است. در این تکنیک بخشی از دندان که آسیب دیده تمیز می شود، سپس ماده ای به نام اسید اچ به آن بخش اعمال می شود. این اسید مینای دندان را از حالت صافی در آورده و کمی خشن می کند سپس کامپوزیت دندان به روی آن زده می شود تا به راحتی به مینای دندان متصل شود. در نهایت کامپوزیت با کمک نور سخت می شود.

اینله و انله 

اینله و انله دو نوع روش ترمیم دندان های آسیاب یا خلفی هستند که به هر دلیلی آسیب زیادی دیده باشند. زمانی که نتوان با روش معمولی (پر کردن)، پوسیدگی های وسیع این دندان ها را ترمیم کرد، از اینله و انله استفاده می کنیم.

اینله و انله از مواد مختلفی ساخته می شوند ولی معمول است که از کامپوزیت دندان به جهت زیبایی و همرنگ بودن دندان بیشتر استفاده شود. آمالگام، سرامیک، طلا، زیرکونیا و … سایر موادی هستند که برای ساخت اینله و انله نیز کاربرد دارند.

پر کردن دندان 

رایجترین کاربرد کامپوزیت دندان، پر کردن دندان های آسیب دیده یا دچار پوسیدگی است. اغلب افراد دست کم یکبار دندان خود را پر کرده اند و جنس اغلب پر کردگی ها از آمالگام، کامپوزیت، طلا با سرامیک است.

پر کردن دندان با کامپوزیت این روزها بسیار پرطرفدار شده زیرا از نظر زیبایی بسیار شبیه به دندان های واقعی خودمان هستند و دوام نسبتا خوبی نیز دارند. از کامپوزیت اغلب برای پر کردن دندان های جلویی استفاده می شود اما در صورت تمایل می توان دندان های خلفی را نیز با این مواد پر کرد.

سخن پایانی 

ما امروز در این مطلب تمام سعی خود را کردیم تا اطلاعات بسیار جامع و کاملی را در زمینه کامپوزیت دندان و همه چیز در مورد آن را به شما بگوییم. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد و از آن استفاده کرده باشید.

 





:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: