ارتباطی که چاقی با سرطان دارد
نوشته شده توسط : رعنا

ما امروز در این مطلب سعی داریم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه ارتباط چاقی و سرطان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اینکه چه عواملی در چاقی باعث می‌شنود تا ما دچار سرطان شویم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا همه چیز را در این زمینه بدانید. 

ارتباط بین چاقی و سرطان 

در خصوص ارتباط بین چاقی و سرطان تاکنون مطالعات زیادی صورت گرفته است. تحقیقات نشان می دهند که چربی بیش از اندازه در بدن خطر ابتلا به سرطان های متعدد مثل سرطان مری، معده، کبد، کلیه و سرطان های بسیار دیگر را افزایش می هد.

آنچه که کاملا مشخص نیست این است که چاقی مفرط دقیقا چگونه باعث افزایش این خطر می شود. متخصصین معتقدند که التهاب ناشی از چربی احشایی (چربی که اندام های حیاتی را احاطه می کند) مقصر اصلی افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد بیش از اندازه چاق است. چربی احشایی اضافه باعث اختلال در پروسه های خاص بدن شامل مدیریت هورمون هایی مثل انسولین و استروژن می شود.

سرطان آدنوکارسینومای مری چیست؟

داشتن وزن اضافی احتمال ابتلا به نوع خاصی از سرطان مری به نام آدنوکارسینومای مری (esophageal adenocarcinoma) را دو برابر می کند. این بیماری در سلول های گلو شروع شده و باعث تولید مخاط و مایعات دیگری می شود. رفلاکس معده و حرکت اسید معده به سمت مری از دیگر عوارض این بیماری است و رفلاکس معده در افراد چاق بیش از دیگران اتفاق می افتد.

سایر سرطان ها 

احتمال ابتلا به سرطان کبد در افراد چاق دو برابر بیشتر از کسانی است که وزن متعادلی دارند. علاوه بر این، ارتباط میان چاقی و سرطان کبد در مردان بیشتر از زنان است و مردان چاق نسبت به زنانی با همین شرایط، به احتمال بیشتری به سرطان کبد مبتلا می شوند. محققان به سایر دلایل ابتلا به سرطان کبد به عنوان جزئیاتی از رابطه ی آن با اضافه وزن نگاه می کنند. عفونت های ویروسی کبد مانند سیروز یا زخم در کبد که بر اثر هپاتیت یا مصرف بیش از حد الکل ایجاد شده هم می توانند منجر به سرطان کبد شود. التهاب ناشی از این موارد، درست مانند التهاب ناشی از اضافه وزن خواهد بود. در تمامی این موارد، التهاب به گونه ای است که منجر به رشد سرطانی سلول های کبد می شود.

اضافه وزن در یک خانم، احتمال ابتلا به سرطان سینه را در وی بالا می برد اما این اتفاق بعد از یائسگی رخ می دهد. خانم های یائسه ای که چاق هستند، حدود ۴۰-۲۰ درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند و هرچه BMI فرد بیشتر باشد، این احتمال قوی تر می شود. بافت های چربی باعث ترشح استروژن می شوند؛ بعد از یائسگی، این بافت ها تبدیل به اصلی ترین منبع هورمون در یک زن می شود. اما استروژن به تشدید احتمال ابتلا به سرطان سینه کمک می کند و هرچقدر چربی بدن زن بیشتر باشد، خطر بروز سرطان سینه بیشتر خواهد شد.

کسانی که از اضافه وزن خود رنج می برند، دو برابر بیشتر از افراد با وزن نرمال در معرض سرطان بالای معده (gastric cardio cancer) هستند. در این نوع سرطان، قسمت بالای معده که نزدیک ترین قسمت به مری است، به بیماری آلوده می شود.

سخن نهایی 

ما امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه ارتباط چاقی و سرطان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و همه چیز را در این زمینه به شما بگوییم. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با یک جراح لاغری در این زمینه مشورت کنید. امیدورایم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده کرده باشید. 





:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: