تاثیرات مخرب دخانیات بر روی ارتودنسی
نوشته شده توسط : رعنا

همه ما می‌دانیم که دخانیات و مصرف آن ها چه تاثیرات بد و خربی را می‌تواند به دندان های ما وارد کند. ما امروز اینجاییم تا درمورد تاثیر دخانیات بر روی ارتودنسی با شما عزیزان بیشتر صحبت کنیم و همه چیز را در این زمینه به شما بگوییم و اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اختلال در عملکرد دستگاه های ارتودنسی با مصرف سیگار

بافت دندان، لثه و استخوان ها برای تأثیرگذاری بریس ها و دستگاه های ارتودنسی باید از باکتری های بیماری زا عاری باشند. دخانیات تعداد باکتری ها و میزان فعالیت آن ها در داخل دهان و روی دندان ها را افزایش خواهد داد. این به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد.

بیماری لثه، نوعی بیماری بافت نرم است که ابتدا باعث عفونت لثه و دندان و در نهایت باعث از بین رفتن دندان و استخوان نگهدارنده آن می شود. هرگونه تغییرات این چنینی در داخل دهان باعث می شود که دستگاه های ارتودنسی نتوانند دندان ها را به خوبی حرکت داده و جابجا کنند.

متخصصان بهداشت دهان و دندان خاطرنشان می کنند که سیگار کشیدن می تواند بر عملکرد درمان های ارتودنسی تأثیر منفی بگذارد. محتوای نیکوتین در توتون و تنباکو ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی براکت ها و سایر دستگاه های ارتودنسی شود. این امر به خصوص برای افرادی که پلاک ارتودنسی نامرئی و یا ارتودنسی سرامیکی دارند ناخوشایند است.

زیرا ظاهر لبخندشان حین درمان تحت تاثیر قرار می گیرد. در بدترین موارد ، سیگار کشیدن حتی می تواند از توانایی دستگاه های ارتودنسی جهت حرکت دادن و صاف کردن دندان ها جلوگیری کند. بنابراین دو تاثیر عمده و اصلی سیگار بر ارتودنسی، اول جنبه زیبایی است و دوم جنبه اختلال در روند درمان است.

بیماری های متابولیک استخوان

هورمون های سیستمیک مانند استروژن، آندروژن و کلسی تونین با افزایش محتوای مواد معدنی استخوان، توده استخوان و کاهش در نرخ جذب استخوان در ارتباط هستند. در نتیجه آنها می توانند حرکات ارتودنسی را به تاخیر بیاندازند. در مقابل، هورمون های تیروئید و کورتیکواستروئیدها ممکن است حرکت ارتودنسی را سریع تر کنند و طول درمان ارتودنسی را کاهش دهند.

داروهای ضد التهابی استروئیدی که به منظور کاهش تحلیل استخوان تجویز می شوند ممکن است در طولانی مدت بر حرکات ارتودنسی اثر بگذارند. آنها می توانند پاسخ استخوان به فشار وارده را به تاخیر بیندازند. یا مدت زمان انجام ارتودنسی را طولانی تر کنند. خلاصه که اثر داروها بر درمان ارتودنسی نباید نادیده گرفته شود.

سخن آخر

ما امروز در این مطلب سعی بر این داشتیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه ارتودنسی دندان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به شما بگوییم که مصرف دخانیات چه تاثیراتی می‌تواند بر روی ارتودنسی دندان داشته باشد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: