تاثیر سیگار و مواد مخدر بر روی ارتودنسی
نوشته شده توسط : رعنا

ما امروز در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه ارتودنسی دندان را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و همه چیز را در این زمینه به شما بگوییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا اطلاعات بسیار خبوی را در زمینه ارتودنسی دندان و همه چیز درمورد آن را بدانید.

تاثیر مواد مخدر بر روی ارتودنسی

متخصصان بهداشت دهان و دندان خاطرنشان می کنند که سیگار کشیدن می تواند بر عملکرد درمان های ارتودنسی تأثیر منفی بگذارد. محتوای نیکوتین در توتون و تنباکو ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی براکت ها و سایر دستگاه های ارتودنسی شود. این امر به خصوص برای افرادی که پلاک ارتودنسی نامرئی و یا ارتودنسی سرامیکی دارند ناخوشایند است.

زیرا ظاهر لبخندشان حین درمان تحت تاثیر قرار می گیرد. در بدترین موارد ، سیگار کشیدن حتی می تواند از توانایی دستگاه های ارتودنسی جهت حرکت دادن و صاف کردن دندان ها جلوگیری کند. بنابراین دو تاثیر عمده و اصلی سیگار بر ارتودنسی، اول جنبه زیبایی است و دوم جنبه اختلال در روند درمان است.

اختلال در درمان تنها یک مورد

استفاده بیش از حد از توتون و تنباکو و کشیدن سیگار ممکن است منجر به بالا رفتن هزینه ها و دردسرهای بیشتری برای بیماران شود. یکی از دلایل بالا رفتن هزینه ها در بیمارانی که سیگار می کشند، افزایش مدت زمان ارتودنسی است به دلیل ایجاد آسیب های ایجاد شده در دهان و دندان است.

هرچقدر که آسیب بیشتر باشد روند درمان نیز بیشتر طول خواهد کشید. و از همه مهمتر، متخصصان در افراد سیگاری نمیتوانند به طور دقیق پیش بینی کنند که دندان ها چطور جابجا میشوند یا مدت زمان ارتودنسی چقدر است. همه این ها باعث افزایش هزینه ها می شود.

بیماری های متابولیک استخوان

هورمون های سیستمیک مانند استروژن، آندروژن و کلسی تونین با افزایش محتوای مواد معدنی استخوان، توده استخوان و کاهش در نرخ جذب استخوان در ارتباط هستند. در نتیجه آنها می توانند حرکات ارتودنسی را به تاخیر بیاندازند. در مقابل، هورمون های تیروئید و کورتیکواستروئیدها ممکن است حرکت ارتودنسی را سریع تر کنند و طول درمان ارتودنسی را کاهش دهند.

عوامل تغذیه ای

بعد از انجام ارتودنسی دندان باید از خوردن تمام غذاهای چسبنده تا پس از پایان کار ارتودنسی اجتناب کرد . جویدن تنباکو نیز از جمله مواردی است که باید جزو ممنوعات اعلام شوند زیرا تاثرات تنابکو جویدنی بر ارتودنسی حتی بیشتر از تاثیر سیگار بر ارتودنسی است. همچنین بهتر است بیماران را از خطرات و محدودیت های ارتودنسی چه از لحاظ تغیده ای چه از لحاظ موارد دیگر آگاه کرد.

سخن نهایی

بله مواد مخدر و ضرر های آن ها در بین مردم سالیان طولانی است که اثبات شده. ما امروز در این مطلب تمام سعی خود را کردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه مواد مخدر و تاثیرات آن بر روی روند درمان ارتودنسی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و همه چیز را در رابطه با این موضوع به شما بگوییم. امیدورایم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 





:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: