چاقی در کودکان و ارتباط چاقی با افسردگی
نوشته شده توسط : رعنا

ما امروز در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه چاقی در کودکان و همچنین ارتباط چاقی با افسردگی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و هم هچیز را در این زمینه به شما بگوییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا اطلاعات خوبی را در این زمینه کسب کنید.

ارتباط چاقی با افسردگی

یک معیار استاندارد برای تعریف چاقی این است که وزن شخص نسبت به قد وی، ۲۰ درصد بیشتر از وزن ایده آل باشد. تعریف دیگر، داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰ است.

هیچ گاه نمی توان تعریف دقیقی از افسردگی ارائه داد. بسیاری از مردم افسرده اند اما این موضوع را نمی دانند. بعضی ها هم در ظاهر افسرده اند اما در واقع اینطور نیست.

مطالعات نشان داده اند که احتمال ابتلا به افسردگی در افراد چاق، ۲۵ درصد بیشتر از افرادی است که چاق نیستند. چاقی می توانند باعث ایجاد یک تصویر ذهنی ضعیف از خود، کاهش اعتماد به نفس و انزوای اجتماعی گردد که همگی علائم افسردگی هستند. کودکان چاق مورد تمسخر هم سن و سالان خود قرار می گیرند و همین باعث می شود که گوشه گیر شوند. اضافه وزن مفرط در هر سنی دلیل اصلی نارضایتی، ناراحتی و نا امیدی بیمار است.

از آنجایی که چاقی و افسردگی با هم مرتبط هستند، کسانی که افسرده هستند یا کم اشتها می شوند، یا بیش از اندازه غذا (آن هم از نوع ناسالم) می خورند. کم تحرکی و انزوا طلبی آنها باعث می شود که غذای مصرفی در بدن سوخته نشده و تبدیل به چربی گردد. محققان دریافته اند که ترشح هورمون سروتونین در افراد افسرده کاهش می یابد و نتیجه ی این امر اضافه وزن و چاقی می شود زیرا میل به خوردن غذا بالا می رود تا سطح سروتونین را به حد نرمال برسند. سروتونین یک ماده ی شیمیایی در بدن است که بیشتر در سیستم گوارشی یافت می شود و وظیفه ی ایجاد هماهنگی و همکاری بین سلول های عصبی را بر عهده دارد.

چاقی در کودکان چگونه است؟

محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) با اندازه گیری قد و وزن رایج ترین روش برای ارزیابی محدوده وزنی کودکان و بزرگسالان است.  با کمک این شاخص می توان به راحتی پی به اضافه وزن و چاقی کودک برده و در اولین فرصت اقدامات لازم برای کاهش وزن او را فراهم کرد.

همچنین پزشک می‌تواند به جز محاسبه شاخص توده بدنی از نمودارهای رشد و سایر آزمایش‌ های دیگر برای ارزیابی اینکه آیا وزن کودک می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی او ایجاد کند، استفاده می کند.

چاقی، یک مسئله ارثی و ژنتیکی

ژنتیک نقش مهمی را در چاقی دوران کودکی ایفا می کند. کودکانی که اعضای خانواده شان اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض چاقی هستند. در اکثر موارد، ژنتیک به همراه عوامل رفتاری و محیطی عمل می کند. این بدان معناست که در تشخیص وزن کودک، عادت های غذایی و فعالیت فیزیکی به همان اندازه اهمیت دارند که سابقه ی خانوادگی او مهم است.

سخن نهایی

ما امروز در این مطلب تمام سعی خود را کردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه ارتباط چاقی و افسردگی و همچنین چاقی در کودکان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و همه چیز را در این زمینه به شما بگوییم. امیدورایم از این مطلب استفاده کرده باشید و برای شما مفید بوده باشد. همچنین درمورد بهترین جراح لاغری بیشتر بدانید.            





:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: