ونیر کامپوزیت، هر آنچه لازم است که بدانید
نوشته شده توسط : رعنا

ما امروز در این مطلب قصد داریم تا شما را با یکی از پرکاربرد ترین و پر طرفدار ترین مواد در دندانپزشکی بیشتر آشنا کنیم. ونیر کامپوزیت امروزه یکی از اصلی ترین روش های زیباسازی و اصلاح طرح لبخند است. با ما تا آخر این مطلب همراه باشید تا همه چیز را در این مورد بدانید.

ونیر و ونیر کامپوزیت چیست؟

در یک تعریف ساده منظور از ونیر دندان لایه ‌ها یا پوسته های نازکی است که ‌از مواد همرنگ دندان تشکیل شده و برای اصلاح رنگ دندان ، ترمیم موضعی ، زیبایی و رفع عیوب دندانی استفاده می شود.

ونیرها معمولا به دو روش مستقیم (direct) و غیرمستقیم (indirect) به دندان ها متصل شده و ظاهر دندان ها را بهتر می کنند. ونیرهایی که از جنس کامپوزیت هستند و اتفاقا در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیمT جزء ونیرهای مستقیم هستند یعنی دندانپزشکِ متخصص ترمیمی و زیبایی، آن ها را طی یک جلسه و بدون آماده سازی آنچنانی به سطح دندان ها متصل می کند.

کامپوزیت ونیر نوعی مواد سفید رنگی از جنس رزین کامپوزیت است که برای پرکردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما دندانپزشک زیبایی با استفاده از برند های مختلف، رزین کامپوزیت را شبیه دندان های طبیعی روی دندان های شما شکل می دهد. ونیرکامپوزیت از یک رزین پر کننده همرنگ دندان که به دندان متصل می شود ساخته می شود که به نام ونیر دندان یک روزه، ونیرهای رزینی و ونیر دایرکت یا مستقیم نیز شناخته می شود.

عوارض ونیر کامپوزیت

انجام ونیر دندان مانند بسیاری از درمان های دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد که رعایت و دانستن نکات مهم در ارتباط با این عوارض می تواند حداقل آسیب را به درمان ما برساند. در زیر به برخی از این عوارض ونیر دندان اشاره میکنیم:

برای ماندگاری بیشتر دندان هایی‌ که تحت درمان ونیرکامپوزیت قرار گرفته‌اند توصیه می شود فرد از مصرف زیاد غذا های بسیار سفت و خشک تا حد امکان خوددارى‌ کند. البته اگر دندان ونیرکامپوزیت شده دچار شکستگی و یا آسیب شود می توان آن را ترمیم کرد.

در ابتداى درمان ممکن ‌است دندان ونیر کامپوزیت شده , درمقابل تغییرات دمایی شدید حساس شود که البته گذرا بوده و بعد از مدت کوتاهى حساسیت کاملا از بین می رود.

اگر فرد پس ‌از درمان ونیر کامپوزیت در مصرف نوشیدنی ‌های رنگ دار , دخانیات مثل سیگار , قلیان و . . . افراط کند و یا عاداتی مثل مصرف زیاد چای یا قهوه را داشته ‌باشد ، ممکن ‌است بخش‌ هایی از لبه دندان تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست بدهد.

سخن پایانی

ما امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه کامپوزیت دندان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و همه چیز را به شما در این زمینه بگوییم. امیدورایم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده کرده باشید.





:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: