ونیر کامپوزیت، لمینت دندان؛ کدام یک بهتر است؟
نوشته شده توسط : رعنا

ونیر کامپوزیت و لمینت های دندانی هر دو روش هایی برای اصلاح طرح لبخند و زیباسازی آن هستند. در واقع هر دو روش، از اصلی ترین روش های ترمیم دندان به شمار می‌آیند. ما امروز در این مطلب سعی داریم تا اطلاعات بسیار خوبی را در مورد ونیر کامپوزیت و لمینت های دندانی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به شما بگوییم که کدام یک از این دو روش مناسب تر هستند. با ما همراه باشید.

ونیر دندانی چیست؟

اجازه دهید قبل از اینکه وارد اصل موضوع شویم (و مفصلاً به موضوع اصلاح طرح لبخند با کمک کامپوزیت‌ها بپردازیم)، درباره “ونیر” صحبت کنیم. این ونیری که به صورت پیشوند یا پسوند به کامپوزیت وصل شده، در انگلیسی به صورت (VENEER) است. و به معنای پوشاندن دندان با کمک مواد دندانپزشکی است.

ونیر در واقع یک لایه پوششی است که اغلب به منظور زیبایی یا ترمیم، روی سطوح مختلف دندانی قرار داده می‌شود. ما انواع مختلفی ونیر داریم که مهم‌ترین آن‌ها، لمینت دندان (ونیر سرامیکی) و ونیر کامپوزیت‌ها هستند. این مقاله به صورت اختصاصی درباره لایه‌های پوششی کامپوزیت دندان است.

روش نصب کامپوزیت بر روی دندان

ونیر کامپوزیت دندان جزء درمان‌های ترمیمی مستقیم به شمار می‌روند. به این معنی که مواد کامپوزیتی در مطب، توسط دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی آماده شده و به صورت مستقیم روی سطح دندان‌ها متصل می‌شود. ما در ادامه مراحلی که میبایست برای نصب کامپوزیت به دندان ها طی کنید را توضیح داده ایم.

تفاوت های لمینت و ونیر کامپوزیت

این دو درمان تفاوت‌هایی با هم دارند که باعث شده هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. اگر به جدول زیر نگاهی بی‌اندازید می‌توانید به صورت خلاصه و در یک نگاه، مهم‌ترین تفاوت‌های این دو را ببینید.

  1. قطعا لمینت‌ها از نظر زیبایی به مراتب طبیعی‌تر و بهتر هستند
  2. لمینت برای نصب به دست کم 2 جلسه با فاصله زمانی 2 هفته نیاز دارد اما ونیر کامپوزیت در یک جلسه می‌تواند متصل شود
  3. کامپوزیت‌ها در برابر ضربه آسیب‌پذیرتر هستند و در طرف مقابل، لمینت استحکام و مقاومت بیشتری دارد
  4. لمینت بسیار مستحکم و ماندگارتر است
  5. ونیر کامپوزیت دندان احتمال بیشتری دارد که به بافت لثه آسیب بزند
  6. کامپوزیت‌ها در برابر ضربه آسیب‌پذیرتر هستند و در طرف مقابل، لمینت استحکام و مقاومت بیشتری دارد
  7. همانطور که در بخش‌های بالا عنوان شد، ونیر کامپوزیت‌ها به مرور زمان و زودتر لکه می‌گیرند اما لمینت در برابر لکه مقاوم‌تر است
  8. میزان تراش مینای دندان برای لمینت بیشتر است
  9. هزینه لمینت دندان بسیار بیشتر از هزینه کامپوزیت است. مثلا ممکن است 1.5 یا 2 برابر تفاوت قیمت بین آن‌ها باشد.

سخن نهایی

ما امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار به روز و خوبی را در زمینه ونیر کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به شما بگوییم که کدام یک از این دو روش برای شما مناسب ترند. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: