ارتودنسی دندان و هر آنچه باید درمورد آن بدانیم
نوشته شده توسط : رعنا

همانطور که می‌دانید، ارتودنسی یکی از بهترین روش های درمانی ناهنجاری های دهان و دندان است که امروزه بسیار طرفدار دارد و اکثر افرادی که مشکلات دهان و دندان و ناهنجاری فکی دارند، با استفاده از این روش به درمان می‌پردازند. ما امروز در این مطلب اینجاییم تا اطلاعات بسیار خوبی را درزمینه ارتودنسی دندان  در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و همه چیز را در این رابطه به شما بگوییم. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یه واژه خیلی خیلی قدیمیه که خودش از ترکیب دو واژه “ارتو” و “ادوس” ساخته شده. اولی یعنی “صاف کردن” و دومی یعنی “دندان“. در مجموع میشه صاف کردن دندان. ترکیب این واژه ها به مرور زمان تغییر کرده تا شده ارتودنسی امروزی. این رشته، یکی از تخصص های دندانپزشکیه و هرچی که مربوط به موقعیت دندان ها، هماهنگی اونها و فک ها باشه رو باید داخل این رشته جستجو کرد.

متخصص ارتودنسی دندان

در کل ما یک دندانپزشکی عمومی داریم و چندین تخصص دندانپزشکی دیگه. همین دندونپزشکایی که برای کارهای معمولی مثل پر کردن دندون، کشیدنش، سفید کردن و …. پیششون میریم میشن دندانپزشک عمومی.

اما یه سریاشون، چند سال اضافه مثلا حدود 2 یا 3 سال بلکم بیشتر میردن دانشگاه و یکی از دوره های تخصصی دندانپزشکی رو میگذرونن. یکی از این متخصصان میشه ارتودنتیکس یا متخصص ارتودنسی. وظیفه این متخصص کمک به اصلاح ناهنجاری ها، مشکلات و ناهماهنگی های دندان و فک ها هستش. شما قراره پیش این متخصص برید.

ارتودنسی ثابت

زمانی که ارتودنتیست برای حل مشکلاتی مثل کج بودن دندان، دستگاه ارتودنسی رو با چسپ به دندونای شما وصل کنه و به شما بگه که تا پایان دوره درمان نباید دستگاه ها رو برداشت، اصطلاحا میگن شما تحت درمان ارتودنسی ثابت هستید.

یعنی چون دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده برای اصطلاح حالت دندان های شما فیکس و ثابت هستند اسم درمانش هم میشه ارتودنسی ثابت. بریس ها رایجترین دستگاه های ثابت هستند که توی اصطلاح عامه بهش میگن سیم کشی دندون! از این نوع دستگاه ها برای اصلاح مشکلات متوسط تا شدید ارتودنسی استفاده میشه.

ارتودنسی نامرئی

بازم برگردیم سر مبحث دستگاه های ارتودنسی دندان. متخصص ارتودنسی  ممکنه برای صاف کردن دندونای شما از یه سری دستگاه استفاده کنه که یا واقعا دیده نمیشن و یا اینکه به سختی تشخیص داده میشن. البته بهتون بگم که ما چیزی به نام نامرئی نداریم.

مگه میشه آخه یک چیز نامرئی دندونای ما رو صاف کنه کسی هم نبینه؟ تازه پاش پول هم بدیم؟ (بیشتر یه اصطلاحه. ما آدما کلا زیادی توی همه چی اغراق میکنیم. نامرئی نیست! شفافه و یا اینکه زیادی توی چشم نیست!!)

سخن نهایی

ما امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار خوب و کاربردی را در زمینه ارتودنسی دندان و انواع آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به شما بگوییم که برای درمان ناهنجاری های دهان و دندان خود باید از چه روشی استفاده کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 





:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: