کامپوزیت و مقایسه آن با ارتودنسی
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت یکی از اصلی ترین و پرطرفدار ترین مواد در دندانپزشکی است که امروزه کاربرد های بسیاری دارد و استفاده های زیادی از آن می‌شود. ما امروز در این مطلب قصد داریم تا شما را با کامپوزیت دندان بیشتر آشنا کنیم و بگوییم که ارتودسنی در شرایط خاص بهتر است یا کامپوزیت. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کاربرد های کامپوزیت

ونیر کامپوزیت نوعی ترمیم مستقیم است. به این معنی که شما طی یک جلسه به دندانپزشک (معمولاً متخصص ترمیمی  و زیبایی دندان) مراجعه می کنید و آنجا تحت معاینه دقیق قرار می گیرد. پس از آنکه مشخص شد مشکل دندان های شما چیست روند درمان با کامپوزیت آغاز می شود.

ابتدا رنگ و یا سایه رنگی کامپوزیتی که قرار است به دندان های شما متصل شود را مشخص می کنند. سایه کامپوزیت معمولا بر اساس سفیدترین رنگی که دندان های خودتان دارد مشخص می شود و نباید با رنگ دندان های شما تفاوت زیادی داشته باشد مگر اینکه قصد داشته باشید تمام دندان های جلویی خود را با کامپوزیت سفید کنید.

در نهایت پس از مشخص شدن نوع رنگ ونیر کامپوزیت شما، دندانپزشک دهان و دندان شما را تمیز می کند و اگر مشکل خاصی مانند پوسیدگی دندان نداشته باشید، دندانپزشک لایه لایه کمپزیت را به سطح دندان شما متصل می کند. بعد از اتصال هر لایه، کامپوزیت توسط نوری سفت و سخت می شود.

پس از اینکه چندین لایه روی هم قرار گرفت دندانپزشک دندان را صیقل میزند ته به شکل دندان طبیعی به نظر برسد و غیرطبیعی جلوه نکند.

برخلاف لمینت دندان که باید حتما در لابراتوار ساخته شود (به همین دلیل به آن ترمیم غیر مستقیم گفته می شود)، ونیرهایی که از جنس کامپوزیت هستند در مطب دندانپزشک و به صورت مستقیم ساخته و متصل می شوند. به خاطر همین به آن ها ترمیم مستقیم گفته می شود.

لمینت ها به جز اینکه در لابراتوار ساخته می شوند و هزینه لابراتوار نیز زیاد است، خودشان جنس خوبی دارند و به همین دلیل هزینه بیشتری نیز دارند. آن ها ماندگاری زیادی دارند، ظاهری کاملا طبیعی به لبخند می دهند و لبخند را به بهترین شکل اصلاح می کنند اما به دلیل همه این ویژگی ها هزینه بیشتری دارند.

ارتودنسی یا کامپوزیت

عموم مردم بر این باورند که فقط دندان های نامرتب نیازمند ارتودنسی هستند. این تصور تا حدودی درست است؛ اما لازم است بدانید که تنها این عارضه نیازمند ارتودنسی نیست. در برخی موارد، دندانپزشک با بررسی الگوی رشد فک و مقایسه آن با الگوهای طبیعی نیاز به ارتودنسی را تشخیص می دهد. این موضوع بیشتر در مورد کودکان صدق می کند.در افراد بزرگسال نیاز به ارتودنسی با بررسی چند الگوی دندانی تشخیص داده می شود. کیس ارتودنسی نامی است که به افراد دارای این الگوها اطلاق می شود.این الگوها عبارتند از:

درمان ارتودنسی به طور معمول بین ۱ تا ۴ سال طول می کشد. البته با روش های جدید مدت زمان این درمان به ۸ ماه کاهش یافته است. زمان کوتاه روش لمینت یکی از اصلی ترین دلایل افراد برای استفاده از آن به جای ارتودنسی است.حال این سؤال مطرح می شود که برای درمان اختلالات دندانی کدام یک از این دو روش بهتر است؟برای پاسخ به این سؤال باید سه فاکتور در نظر گرفته شوند.

سخن نهایی

ما امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را درمورد کامپوزیت دندان در اختیار شما قرار دهیم و بگوییک که کامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده کرده باشید.





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: