وظیفه شمع چیست؟ اویل پمپ چه کاری انجام می‌دهد؟
نوشته شده توسط : رعنا

اویل پمپ و شمع، ما امروز در این مطلب اینجاییم تا درمورد دو تا از اصلی ترین لوازم یدکی هیوندای و کیا، یعنی شمع و اویل پمپ بیشتر صحبت کنیم و وظیفه هر کدام را در خودرو برای شما بگوییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

وظیفه شمع در موتور ماشین

موتور ماشین های به اصطلاح دورن سوز که عمدتا از بنزین برای روشن شدن کمک میگیرند بدون وجود الکتریسیته کار نمیکند. نه تنها سیستم سوخت رسانی بلکه اغلب بخش های ماشین نیز با برق و الکتریسیته ناشی از روشن شدن موتور کار میکنند.

در این بین، یکی از بخش های خودرو که نقش مهمی در روشن شدن ماشین دارد شمع ها هستند. این شمع ها با کمک وایر شمع به سیستم احتراق ماشین متصل هستند.

دینام با چرخش خود نیروی الکتریسیته تولید کرده و سپس به شمع ها منتقل میکند. سپس شمع ها با جرقه زدن، یک قوس الکتریکی ایجاد کرده و موجبات جابجایی پیستون و سرانجام تولید نیرو را فراهم میکنند.

طول عمر شمع

اغلب کمپانی های خودرو در دفترچه راهنمای خودرو خود میزان و مدت عملکرد درست شمع را مینویسند. معمولا باید حدود 50 هزار کیلومتر سالم باشند و به خوبی کار کنند. اما زمان تعویض میتواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اویل پمپ و وظیفه آن

زمانی که پیستون در داخل سیلندر در حال حرکت می باشد، بین سیلندر و رینگ های پیستون اصطحکاک وجود دارد. برای جلوگیری از این اصطکاک، قفل شدن و آسیب دیدن باید این سطوح چرب شوند. وظیفه اویل پمپ یا پمپ روغن گردش روغن در داخل قطعات موتور است. این پمپ داخل بلوک سیلندر قرار می‌گیرد. اویل پمپ با تأمین روغن موتور، موتور در حال کار را روغنکاری و چرب می کند. این روغنکاری باعث می شود تا قطعات فلزی موتور با یکدیگر در تماس نباشند. پمپ روغن در حین کار، گرمای اجزای موتور را نیز جذب خود می کند.

علائم خرابی اویل پمپ

برای این که شما بتوانید عیب‌ و نقص‌های قطعات خودروی خود را شناسایی کنید با تمام چراغ‌های هشدار دهنده و آمپرهای آن به درستی کار کند. یعنی خودرو باید کاملا بدون نقص باشد تا بتوان در بروز مشکل سریع آن را شناسایی کرد. در ادامه پنج مورد از علایم خرابی اویل پمپ را برای شما تشریح خواهیم کرد.

فشار روغن توسط پمپ روغن یا اویل پمپ تنظیم می شود. هنگامی که پمپ روغن خراب شود، فشار روغن در داخل موتور شروع به کاهش می کند. معمولاً هنگام روشن شدن چراغ هشدار فشار روغن، اولین علامت کاهش فشار روی داشبورد شما خواهد بود.

سخن آخر

ما امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه اویل پمپ و شمع در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر از خودرو کره ای استفاده می‌کنید و قصد خرید هر کدام از این قطعات را دارید ولی نمی‌دانید باید از کجا تهیه کنید تا اصل و با کیفیت باشد، پیشنهاد ما به شما این است که از فروشگاه مجازی لوازم یدکی خودرو استفاده کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: