عصب کشی یا روت کانال تراپی، همه چیز را بدانید
نوشته شده توسط : رعنا

عصب کشی اصلی ترین روش برای احیاء دندانی است که به خاطر درد از پوسیدگی شدید دندان باید کشیده شود. ما امروز در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات بسیار خوبی را درمورد فرآیند عصب کشی، چرا باید عصب کشی صورت بگیرد و اینکه چگونه عصب کشی انجام می‌شود را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ریشه دندان

از آنجا که برای انجام درمان ریشه دندان یا عصب کشی، نیاز به دسترسی به بافت نرم و ریشه دندان است، قبل از اینکه بخواهیم درباره نحوه عصب کشی دندان صحبت کنیم اجازه دهید که درباره ریشه و پالپ اطلاعاتی ارئه دهیم. ریشه دندان در زیر خط لثه قرار دارد و با کمک رباط های پریودنتال به استخوان فک متصل می شود. داخل ریشه نیز کانالی وجود دارد که عروق خونی، بافت نرم دندان و عروق عصبی وجود دارند.

برخی از دندان ها تنها یک ریشه دارند. و برخی دیگر بیش از یک ریشه. داخل هر ریشه نیز یک کانال وجود دارد که به آن ها روت کانال گفته می شود. اگر جایی چیزی از روت کانال تراپی شنیدید منظور درمان مشکلات ایجاد شده برای این ریشه ها است.

عصب کشی و یا درمان ریشه

البته مفهوم درمان ریشه دندان چیزی فراتر از عصب کشی است. زیرا عصب کشی تنها بخشی از فرآیند است. طی این پروسه مقداری یا تمام بخش آسیب دیده و آلوده پالپ دندان برداشته می شود و به جای آن مواد پر کننده دندان قرار داده می شود. یا اگر نیاز باشد دندان با روکش دندان ترمیم می شود.

برای پر کردن دندان اتصالات عصبی و عروق خونرسان دندان نیز قطع می شود و دندان دیگر زنده نیست اما همچنان سرجای خودش قرار خواهد داشت و عملکرد خود را همچنان انجام می دهد.

نتیجه عدم درمان عفونت پالپ

            اگر التهاب پالپ درمان نشود، می تواند باعث درد شدید یا آبسه دندان شود. آبسه تورم کوچک و جوش مانند سفید رنگ در مجاورت ریشه دندان است. در صورت عدم درمان آبسه، عوارض شدیدی می تواند در انتظار شما باشد.

روت کانال تراپی

در اولین ملاقات، متخصص اندودنتیست یا ریشه درمانگر شما، با اشعه ایکس، از دندان آلوده تصاویری تهیه می کند.سپس دندان را بی حس کرده و پالپ آلوده را استخراج می کند. در همین جلسه یک ماده خمیر مانند ساخته شده از مواد خاص، به نام گوتاپرکا را داخل ریشه دندان قرار می دهد.

در جلسه دوم، متخصص ریشه درمانی، کانال ریشه را تمیز کرده و  شکل می دهد و دندان را ترمیم خواهد کرد. اگر بخش زیادی از دندان سالم باشد و بتواند مواد پر کننده دندان را نگاه دارد صرفا دندان عصب کشی شده با مواد پرکننده ترمیم می شود. اما اگر آسیب به دندان فراتر از آن باشد که با پر کردگی ترمیم شود، متخصص شما برایتان روکش دندان درخواست خواهد کرد.

سخن آخر

ما امروز در این مطلب خواستیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه روت کانال تراپی یا همان درمان ریشه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به شما بگوییم که این فرآیند چگونه صورت می‌گیرد. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: