ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی فلزی؟ کدام یک بهتر است؟
نوشته شده توسط : رعنا

ما امروز در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه انتخاب بین ارتودنسی فلزی و ارتودنسی نامرئی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا اگر قصد انجام ارتودنسی را دارید بتوانید به راحتی بین این دو یکی را انتخاب کنید.

ارتودنسی

ارتودنسی ثابت به استفاده از آن دسته تجهیزات و لوازم ارتودنسی گفته می شود که برای اصلاح نامنظمی های دندانی می‌بایست از ابتدا تا آخر دوره درمان توسط ارتودنتیست به دندان ها متصل شوند. این دستگاه ها باید تا زمانی که دندان ها کاملا منظم نشده اند همچنان به دندان ها متصل باشند و تنها متخصص می تواند آن ها را بردارد. به این دستگاه ها در اصطلاح عامیانه سیم کشی دندان هم گفته می شود که اصطلاح چندان درستی هم نیست.

انواع ارتودنسی ثابت

بر اساس نوع براکتی که به سطح دندان ها متصل می شود ما چند مدل یا چند روش ارتودنسی ثابت داریم، به عنوان مثال اگر براکت متصل به سطح دندان ها:

  1. اگر براکت به پشت دندان متصل باشد، ارتودنسی لینگوال است.
  2. اگر همرنگ دندان ها یا شفاف باشد، نوع ارتودنسی سرامیکی است.
  3. فلزی، ساده و معمولی باشد، نوع ارتودنسی، ثابت معمولی است
  4. اگر براکت فلزی اما اسلایدی و خود تنظیم باشد ارتودنسی دیمون است.

ارتودنسی نامرئی

همانطور که احتمالاً خودتان هم می‌دانید، یک متخصص ارتودنسی، سوای از اینکه دانش بسیار زیادی برای برطرف کردن ناهماهنگی‌های دندانی و فکی دارد، برای اینکه بتواند دندان‌ها را ردیف، تراز و منظم کند از دستگاه‌های ارتودنسی کمک می‌گیرد.

این دستگاه‌ها را معمولاً بر اساس شکل و ظاهر و یا نحوه درمان دسته بندی می کنند. یعنی ما چند دسته بندی مختلف برای دستگاه های ارتودنسی داریم. مثلا ثابت یا متحرک بودن دستگاه‌ها، یک مدل دسته‌بندی رایج در دنیای ارتودنسی است. در این نوع نامگذاری (یا دسته بندی)، به استفاده از دستگاه‌هایی که در تمام طول درمان به دندان‌ها می‌چسپند، “ارتودنسی ثابت” و به استفاده از دستگاه‌های متحرک با قابلیت جابجایی نیز، “ارتودنسی متحرک” گفته می‌شود.

یک زمانی هم هست که دستگاه‌ها را بر اساس قابل توجه بودن یا نبودن (نامرئی بودن یا نبودن) دسته‌بندی می‌کنند. در این مدل دسته بندی، به استفاده از دستگاه‌هایی که حین درمان قابل مشاهده هستند و دیگران به راحتی متوجه می‌شوند شما ارتودنسی کرده‌اید، “ارتودنسی مرئی” و به استفاده از دستگاه‌هایی که به سختی قابل مشاهده هستند، “ارتودنسی نامرئی” گفته می‌شود. در واقع در ارتدونسی نامرئی دستگاه هایی که برای صاف و منظم کردند دندان های شما استفاده می شوند چندان قابل توجه و در چشم نیستند گویی که اصلا که اصلا وجود ندارند.

سیخن آخر

ما امروز در این مطلب خواستیم تا اطلاعات بسیار مناسبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا شما بتوانید در صورت نیاز بین ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی فلزی به راحتی یکی را انتخاب کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: