ارتودنسی یا کامپوزیت
نوشته شده توسط : رعنا

امروز در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات بسیار خوب و کاربردی را در زمینه ونیر کامپوزیت دندان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به شما بگوییم که در صورت نیاز بهتر است از ارتودسنی استفاده کنیم یا ونیر کامپوزیت. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا تفاوت این دو را با یکدیگر بدانید.

دندان های نیازمند ارتودنسی

عموم مردم بر این باورند که فقط دندان های نامرتب نیازمند ارتودنسی هستند. این تصور تا حدودی درست است؛ اما لازم است بدانید که تنها این عارضه نیازمند ارتودنسی نیست. در برخی موارد، دندانپزشک با بررسی الگوی رشد فک و مقایسه آن با الگوهای طبیعی نیاز به ارتودنسی را تشخیص می دهد. این موضوع بیشتر در مورد کودکان صدق می کند.در افراد بزرگسال نیاز به ارتودنسی با بررسی چند الگوی دندانی تشخیص داده می شود. کیس ارتودنسی نامی است که به افراد دارای این الگوها اطلاق می شود.این الگوها عبارتند از:

بیرون زدگی دندان های فک بالا

در برخی افراد کوچک بودن فک پایین باعث بیرون زدگی و خمیدگی خاص دندان های فک بالا می شود. از دیگر دلایل می توان به جویدن شست و خوردن بیش از حد پستانک در کودکی اشاره نمود. این کیس ها به طور قطع نیازمند ارتودنسی هستند.

نابجا بودن خط میانی

فاصله ی بیش از حد بین دو دندان جلویی در ردیف بالا باعث ناهماهنگی خط میانی دندان های جلویی فک بالا با فک پایین می شود. برای درمان این مشکل درمان ارتودنسی توصیه می شود؛ اما برخی بزرگسالان از لمینت استفاده می کنند. لمینت دندان  در این مورد در صورتی که دندان های اصلی تراشیده نشوند ضرری ندارد.

جلو بودن فک بالا

در برخی افراد با بستن دهان، دندان های فک بالا دندان های فک پایین را می پوشانند. به این حالت اوربایت گفته می شود و در موارد شدید، دندان های پایین با سقف دهان برخورد دارند.

ارتودنسی بهتر است یا ونیر کامپوزیت

درمان ارتودنسی به طور معمول بین ۱ تا ۴ سال طول می کشد. البته با روش های جدید مدت زمان این درمان به ۸ ماه کاهش یافته است. زمان کوتاه روش لمینت یکی از اصلی ترین دلایل افراد برای استفاده از آن به جای ارتودنسی است.حال این سؤال مطرح می شود که برای درمان اختلالات دندانی کدام یک از این دو روش بهتر است؟برای پاسخ به این سؤال باید سه فاکتور در نظر گرفته شوند.

برای درمان نامرتبی و اختلالات دندانی، بهترین روش ارتودنسی است.اما اگر ظاهر و شکل دندان هایتان مشکل دارد مثلاً خیلی کوتاه، خیلی بلند، شکسته یا ساییده شده هستند استفاده از ونیر کامپوزیت کاملاً معقول و منطقی است.ونیر کامپوزیت بهترین روش برای پوشاندن پوسیدگی و ایرادات ظاهری دندان ها است.

سخن آخر

امروز در این مطلب قصد داشتیم تا به شما بگوییم که در صورت نیاز بهتر است از ارتودنسی استفاده کنید یا ونیر کامپوزیت. داشتن اطلاعات کافی باعث می‌شود تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید و دچار پشیمانی نشوید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: