با کاربرد های کامپوزیت دندان بیشتر آشنا شوید
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت یکی از پرکاربرد ترین روش های ترمیم و زیبا سازی طرح لبخند است که امروزه میلیون ها نفر در سراسر دنیا در حال استفاده از آن هستند. ما امروز در این مطلب سعی داریم تا شما عزیزان را با ونیر کامپوزیت و  کاربرد های آن بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ونیر چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم وارد مبحث ونیر کامپوزیت شویم، ابتدا لازم است که با ونیر دندان آشنا شوید. ونیر یک پوسته نازک و معمولا همرنگ دندان است که جهت زیبایی بهتر دندان ها و پنهان کردن مشکلات و عیوب ظاهری آن ها، به سطح جلوی دندان متصل می شوند. برخلاف تصور برخی از افراد، ونیرها روکش دندان نیستند و با روکش فرق دارند. چندین نوع ونیر دندان وجود دارد که دو نمونه مشهور از آن ها، ونیر کامپوزیت و لمینت دندان است. در این مقاله درباره نوع اول مطالبی خواهید خواند.

ونیر کامپوزیت

همانطور که گفته شد، کامپوزیت ونیر یا (composite veneers) نوعی ونیر است. در اصل این ونیرها، پوسته ها و لایه های بسیار نازک ساخته شده از رزین کامپوزیت هستند که به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. بنابراین نامگذاری آن ها مستقیما اشاره به جنسشان و ماده ای که از آن ساخته می شود دارد.

کاربرد های ونیر کامپوزیت

از این ونیرها برای اصطلاح طرح لبخند یا طراحی آن و به منظور برطرف کردن موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. دندان شکسته
  2. دندان لب پر شده
  3. کج بودن دندان
  4. تغییر رنگ دائمی دندان ها
  5. لکه های روی دندان
  6. وجود فاصله بین دندان ها
  7. کوتاه یا بلند بودن یک یا چند دندان
  8. دندان ترک خورده

درمان ارتودنسی دندان جدای از برطرف کردن مشکلات ساختاری و شلوغی دندان ها و فک، برخی از موارد بالا را برطرف کند. برای مثال بستن فاصله بین دندان، کج بودن دندان ها و کوتاه یا بلند بودن آن ها به راحتی با ارتودنسی قابل اصلاح هستند. و برای برطرف کردن آن ها اگر برایتان مقدور است به جای متخصص ترمیمی و زیبایی به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید. اما تغییر رنگ، ترمیم شکستگی، لب پر شدگی، لکه روی دندان و … با ارتودنسی قابل ترمیم نیست.

اگر زمان کافی برای بهبود طرح لبخند خود ندارید و می خواهید خیلی سریع مشکلات ظاهری دندان هایتان را برطرف کنید، پیشنهاد دندانپزشکان ترمیمی و زیبایی دندان استفاده از ونیر کامپوزیت مستقیم است.

در روش مستقیم، مواد مستقیما به دندان ها متصل می شود و سپس مواد شکل داده میشوند تا مشابه دندان واقعی به نظر برسند. اما در روش ونیر کامپوزیت غیر مستقیم، متخصص، یا ونیر را در مطب و خارج از دهان بیمار می سازد، یا دستور ساخت آن را به یک لابراتوار در بیرون از مطب می دهد. هزینه این ونیرها نسبت به نمونه مستقیم بیشتر است، ماندگاری بالاتری دارند و از همه مهمتر در برابر سایش مقاوت بالایی دارند.

سخن آخر

ما امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار مفیدی را درمورد کاربرد های کامپوزیت دندان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به شما بگوییم برای ترمیم و زیبا سازی طرح لبخند می‌توانید از کامپوزیت دندان استفاده کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: