تمامی کاربرد های ونیر کامپوزیت
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت دندان یکی از پرکاربرد ترین مواد دندان پزشکی است که امروزه در اکثر کلینیک های دندان پزشکی پیدا می‌شود و میلیون ها نفر در سراسر دنیا در حال استفاده از آن هستند. امروز در این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با کامپوزیت دندان و کاربرد های آن آشنا کنیم و اطلاعات بسیار خوبی را در این مورد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کامپوزیت چیست؟

همانطور که گفته شد، کامپوزیت ونیر یا (composite veneers) نوعی ونیر است. در اصل این ونیرها، پوسته ها و لایه های بسیار نازک ساخته شده از رزین کامپوزیت هستند که به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. بنابراین نامگذاری آن ها مستقیما اشاره به جنسشان و ماده ای که از آن ساخته می شود دارد.

ونیر کامپوزیت مستقیم

اگر زمان کافی برای بهبود طرح لبخند خود ندارید و می خواهید خیلی سریع مشکلات ظاهری دندان هایتان را برطرف کنید، پیشنهاد دندانپزشکان ترمیمی و زیبایی دندان استفاده از ونیر کامپوزیت مستقیم است.

در این روش، متخصص ترمیمی و زیبایی مستقیما مواد کامپوزیت را روی دندان شما قرار می دهد. او هر بار یک لایه نازک مواد ژل‌مانند “رزین کامپوزیت” را روی سطح دندان قرار می دهد و با کمک نور آبی یو وی آن را خشک و سخت می کند. سپس بر حسب مقدار ضخامت مورد نیاز، چند لایه را به همین شکل به سطح دندان اضافه می کند. سپس کامپوزیت سفت شده را با کمک ابزار دندانپزشکی صیقل داده و کاملا شبیه دندان در می اورد. در واقع متخصص، دندان کامپوزیت شده را درست مانند دندان طبیعی خودتان در می آورد. در این روش نیازی به آمادگی آنچنانی و تراشیدن مینای دندان نیست. هزینه این ونیرها کم است اما ماندگاری کمی دارند. در برابر سایش دندان نیز مقاومت کمتری دارند.

کامپوزیت غیر مستقیم

در روش مستقیم، مواد مستقیما به دندان ها متصل می شود و سپس مواد شکل داده میشوند تا مشابه دندان واقعی به نظر برسند. اما در روش ونیر کامپوزیت غیر مستقیم، متخصص، یا ونیر را در مطب و خارج از دهان بیمار می سازد، یا دستور ساخت آن را به یک لابراتوار در بیرون از مطب می دهد. هزینه این ونیرها نسبت به نمونه مستقیم بیشتر است، ماندگاری بالاتری دارند و از همه مهمتر در برابر سایش مقاوت بالایی دارند.

این روش نیاز به تراشیدن نسبی مینای دندان دارد و به بیش از یک جلسه زمان نیاز دارد. به این صورت که ابتدا مینای دندان تراش می خورد و سپس از دندان تراش خورده شما قالب گرفته می شود تا ونیر ها را از روی آن و مخصوص شما بسازند. برای محافظت از دندانِ تراش خورده، ونیر های موقتی و آماده به دندان شما متصل می شود. سپس طی جلسه بعدی ونیر کامپوزیت غیرمستقیم  آماده شده در مطب یا لابراتوار با کمک یک چسب مخصوص به سطح جلویی دندان های شما متصل می‌شود.

سخن آخر

ما امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه کامپوزیت دندان و کاربرد های آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و همه چیز را دربراه آن به شما بگوییم تا بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید. شما می‌توانید با مطالعه مقالات متعدد موجود در اینترنت اطلاعات خود را افزایش دهید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای سلامت خود بگیرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: