ارتودنسی دندان
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی یکی از بهترین روش های درمان ناهنجاری های دهان و دندان است و امروز در این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با ارتودنسی و روش های درمان آن آشنا کنیم و اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم . با ما همراه باشید.

ارتودنسی چیست؟

به عبارت ساده تر، ما در این رشته با موقعیت دندان ها سروکار داریم و تمام مشکلاتی که باعث کج شدن دندان و یا نامنظمی آن ها شود را برطرف می کنیم، تا یک لبخند بی نقص با دندان هایی منظم و یکدست به دست بیاید.

به تصویر زیر نگاه کنید، این آناتومی صورت و گردن یک انسان سالم است. همانطور که در تصویر می بینید، دندان ها مرتب، فک ها در موقعیت ایده آل و صورت، طبیعی است. به دندان ها و فک ها بیشتر توجه کنید.

متخصص ارتودنسی و ویژگی های آن

دندانپزشکان زیادی هستند که ادعا می کنند می توانند به خوبی به اصلاح نامنظمی های دندانی بپردازند. اما با وجود ادعای آن ها، انجام این کار را تنها باید به یک متخصص ارتودنسی دندان (ارتودنتیست) واگذار کرد.

این متخصصان پس از دریافت مدرک دندانپزشکی عمومی خود، با شرکت در یک آزمون اختصاصی (پس از قبول شدن در آن آزمون) وارد دوره تخصصی اصلاح ناهنجاری های دندانی و فکی می شوند.

آن ها 3 یا 4 سال به صورت تخصصی آموزش های لازم را می گذرانند و با مدرک معتبر تخصصی فارغ التحصیل می شوند. طی این چند سال آن ها با تمام علل نامنظمی های دندانی و تمام روش های اصلاح آن نامنظمی ها به وسیله دستگاه های پیشرفته آشنا می شوند.

ابزار های اصلاح نامنظمی های دندانی

تعداد زیادی دستگاه در این رشته دندانپزشکی وجود دارد که هر کدام برای برطرف کردن مشکلات خاصی در دوره زمانی خاصی استفاده می شوند. اتفاقا بر اساس کاربرد و ویژگی  همین دستگاه ها نام های مختلفی به ارتودنسی داده اند.

برای مثال تعداد زیادی از این دستگاه ثابت هستند و توسط متخصص به دندان ها متصل می شوند. بیمار در طول مدت درمان اجازه  ندارد و نمی تواند دستگاه ها را تا زمان اصلاح نامنظمی ها بردارد. به استفاده از این دستگاه های ثابت برای اصلاح نامنظمی ها ارتودنسی ثابت گفته می شود.

مهم ترین دستگاه های ثابت عبارتند از:

بریس های:

  1. سرامیکی هم رنگ دندان
  2. معمولی فلزی
  3. دیمون شفاف و فلزی
  4. لینگوال یا پشت دندانی

برعکس دستگاه های ارتودنسی ثابت، تعدادی دستگاه هستند که متحرک بوده و لازم نیست تا پایان دوره درمان به دندان ها متصل باشند. به استفاده از این دستگاه ها ارتودنسی متحرک گفته می شود.

سخن آخر

امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه ارتودنسی و شیوه های درمانی مختلف آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر قصد شروع درمان ارتودنسی را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید و سطح اطلاعات خود را درزمینه ارتودنسی، روش های درمان ارتودنسی و هزینه ارتودنسی افزایش دهید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: