تفاوت های کامپوزیت و لمینت که نمی‌دانید
نوشته شده توسط : رعنا

امروز در این مطلب سعی داریم تا علاوه بر اینکه شما را بیشتر با کامپوزیت و لمینت آشنا کنیم، می‌خواهیم اصلی ترین تفاوت این دو را نیز برای شما بیان کنیم. با ما در این مطلب همراه باشید تا اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

کامپوزیت چیست؟

در یک تعریف ساده منظور از ونیر دندان لایه ‌ها یا پوسته های نازکی است که ‌از مواد همرنگ دندان تشکیل شده و برای اصلاح رنگ دندان ، ترمیم موضعی ، زیبایی و رفع عیوب دندانی استفاده می شود.

از سوی دیگر لمینت دندان نوعی ونیر غیرمستقیم به شمار می روند زیرا برای نصب آن ها نیاز به دو جلسه است و به جز آمادگی های لازم، لمینت ها را باید به صورت اختصاصی از لابراتوار و خارج از مطب دندانپزشک تهیه کرد. یعنی مستقیما در مطب ساخته نمی شوند.

کامپوزیت ونیر نوعی مواد سفید رنگی از جنس رزین کامپوزیت است که برای پرکردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما دندانپزشک زیبایی با استفاده از برند های مختلف، رزین کامپوزیت را شبیه دندان های طبیعی روی دندان های شما شکل می دهد. ونیرکامپوزیت از یک رزین پر کننده همرنگ دندان که به دندان متصل می شود ساخته می شود که به نام ونیر دندان یک روزه، ونیرهای رزینی و ونیر دایرکت یا مستقیم نیز شناخته می شود.

کاربرد کامپوزیت

ونیر های کامپوزیت دندان بیشتر برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند و در بخش زیبایی هم معمولا برای برطرف کردن مشکلات ظاهری دندان مانند ترک های مختصر یا پریدگی لبه دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین برای بیلداپ یا بازسازی کلی دندان های عصب کشی شده نیز بسیار مناسب است.

مزایای کامپوزیت

  • شکل‌ و فرم طبیعی؛ به‌طوری که سایرین به‌ سختی متوجه تفاوت دندان طبیعی با دندان ونیر کامپوزیت می شوند.
  • برگشت پذیر بودن؛ اگر لایه خارجی مینای دندان تراشیدن نشده باشد ونیر کامپوزیت را می توان به راحتی برداشت تا فرد مجددا از دندان های طبیعی خود استفاده کند.
  • سرعت بالا در نصب ؛ به طوری که کامپوزیت ونیر تقریبا در یک جلسه انجام می گیرد.
  • ارزانتر و مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر ونیر ها مانند لمینت دندان

عوارض ونیر کامپوزیت

انجام ونیر دندان مانند بسیاری از درمان های دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد که رعایت و دانستن نکات مهم در ارتباط با این عوارض می تواند حداقل آسیب را به درمان ما برساند. در زیر به برخی از این عوارض ونیر دندان اشاره میکنیم:

بروز حساسیت

در ابتداى درمان ممکن ‌است دندان ونیر کامپوزیت شده , درمقابل تغییرات دمایی شدید حساس شود که البته گذرا بوده و بعد از مدت کوتاهى حساسیت کاملا از بین می رود.

سخن آخر

امروز در این مطلب سعی کردیم تا شما را بیشتر با کامپوزیت و لمینت دندان و اصلی ترین تفاوت های آن آشنا کنیم. تحقیق کردن بهترین راه برای این است که شما بتوانید برای سلامت خود بهترین تصمیم را بگیرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: